افزایش حجم بدهی‌های خارجی آمریکا

افزایش بدهی‌های خارجی آمریکا موجب سیر صعودی ارزش دلار به بالاترین سطح در 14 سال اخیر شد.

 

این شاخص هم‌اکنون در رقم 103.30 واحد ثابت باقی مانده است و واکنشی طبیعی از سوی بازار نسبت به افزایش فعالیت‌ کارخانه‌های آمریکایی در ماه دسامبر است. حجم فعالیت کارخانه‌های تولیدی در این کشور به بالاترین سطح در دو سال اخیر رسیده است.

 

ارزش یورو در برابر دلار یک دهم درصد کاهش یافت و هر یورو با یک دلار و 39 صدم سنت مبادله شد. این رقم نیز کمترین ارزش تبادلی یورو در برابر دلار طی 14 سال گذشته به حساب می‌آید. 

 

یک کارشناس ارزی در بازار توکیو با اشاره به افزایش ارزش دلار گفت: شرایطی که برای دلار پیش آمد نشان می‌دهد واحدهای پولی تا چه اندازه به بازده اوراق قرضه که از سوی خزانه ارائه می‌شود، وابسته هستند.

 

صندوق بین المللی پول پیش‌بینی کرده است موقعیت سرمایه گذاری خالص بین‌المللی تا سال 2021 به منفی 63 درصد تولید ناخالص داخلی برسد. با توجه به بهبود عملکرد اقتصاد آمریکا، سرمایه گذاران خارجی سودهای بیشتری نسبت به سرمایه گذاری‌های خارجی آمریکا دریافت می‌کنند.

 

همانطور که "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور منتخب آمریکا، اشاره کرده است، کسری تجاری آمریکا نشانگر ضعف اقتصادی است. حجم بدهی ملی آمریکا نزدیک به 20 هزار میلیارد و بدهی عمومی این کشور 14 هزار میلیارد دلار اعلام شده است.