زنگنه: پلاستیک در شرایط کنونی دنیا یعنی طلا

 بیژن زنگنه صبح امروز در مراسم کلنگ‌زنی و آغاز عملیات احداث پروژه خط لوله اتیلن غرب (میاندوآب- تبریز) با اشاره به اینکه شهر تبریز در حوزه‌های اقتصادی و صنعتی و نیز فرهنگی یکی از چند کانون مهم تمدن ایران است، گفت: راه‌اندازی این پروژه باعث می‌شود تا وابستگی پتروشیمی تبریز از سوخت گران کاهش پیدا کرده و قیمت خوراک در این مجتمع بزرگ غرب کشور نصف شود.

وزیر نفت با بیان اینکه می‌بایست منابع حاصل از این صرفه‌جویی را صرف راه‌اندازی واحدهای جدید کنیم، گفت: در شهر تبریز کمبود سرمایه‌گذار و منابع اقتصادی وجود ندارد، بنابراین استان آذربایجان غربی به دلیل موقعیت ممتاز خود باید به یکی از کانون‌های پتروشیمی در کشور تبدیل شود و به همین دلیل است که باید از واحدهای پتروشیمی با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در این استان استفاده شود. 

وی با بیان اینکه پلاستیک در شرایط کنونی دنیا یعنی طلا است، افزود: از این رو باید زنجیره صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در کشور راه‌اندازی شود تا براین اساس بتوانیم به جای خام‌فروشی محصول نهایی را تولید و صادر کنیم. 

زنگنه با اشاره به اینکه کشور عراق یک مقصد بسیار خوب فروش محصولات پتروشیمی ایران است، تصریح کرد: باید از این فرصت استفاده کامل را ببریم و با راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی که اشتغال زیادی را هم به دنبال دارد. اقتصاد کشور را در این حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی کنیم. 

وزیر نفت ادامه داد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا گاز را به محصولات نهایی پتروشیمی تبدیل کرده که براین اساس وزارت نفت تخفیفات و حمایت‌های ویژه‌ای را برای حمایت از فعالین صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در نظر گرفته است.

همچنین در این مراسم  مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر با اشاره به اینکه افتتاح پروژه‌هایی همچون پتروشیمی شیراز با سرمایه‌گذاری 2 هزار و 800 میلیارد تومان در ماه‌های گذشته کلنگ‌زنی و آغاز عملیات احداث پروژه خط لوله اتیلن غرب در روز جاری و نیز افتتاح پتروشیمی پردیس با سرمایه‌گذاری هزار و 800 میلیارد تومان تا پایان سال در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی است، گفت: این حجم از سرمایه‌گذاری و مشارکت مردم در راستای اقتصاد ملی ناشی از تفکر اقتصاد مقاومتی در کشور است.