آقای ریس جمهور! مردم قیمت دلار را باور کنند یا حرفهای شما را؟!

گروه اقتصادی- افزایش نرخ ارز این روزها بر روی جزئی ترین کالاها در بازار تاثیر گذاشته است به طوری که هر کاسب اقدام به افزایش قیمت اجناس خود کرده و دلیل این کار را گران شدن دلار ذکرمی کند.

به گزارش افکارنیوز، نگاهی به قیمت اجناس در خرده فروشی ها نشان دهنده تفاوت معنا دار قیمت ها با بازار و عمده فروشی ها دارد.

البته برخی اجناس به دلیل درج قیمت تقریبا از سوء استفاده مصون مانده اند اما برخی کالاها مانند حبوبات،‌گندم و ... که به صورت جزئی و کیلویی عرضه می شوند، به دلخواه کسبه تغییر قیمت داده و بر ارزش ریالی آنها افزوده می شود.

بررسی های میدانی در سطح بازار عمده فروشان و بنکداران حکایت از افزایش نرخ حبوبات از حداقل کیلویی 500تومان تا یک هزار و 200 تومان دارد که به حتم افزایش قیمت ها در خرده فروشی ها چند برابر این میزان خواهد بود.

این افزایش قیمت از ابتدای آذر ماه اتفاق افتاده و همچنان ادامه دارد البته همان طور که گفته شد مصرف کنندگان نهایی مجبورند حبوبات را با قیمت هایی بسیار بالاتر از بازار و یا حتی میادین میوه و تره بار خریداری کنند.

عضو اتحادیه بنکداران مواد غذایی در این باره به افکارنیوز گفت: در دو ماه اخیر با افزایش افسار گسیخته قیمت حبوبات در بازار عمده فروشان و خرده فروشان مواجه شده ایم.

قاسمعلی حسنی اظهار کرد: افزایش نرخ ارز و سودجویی برخی از واردکنندگان و حتی فروشندگان از دلایل این مساله است و البته نباید فراموش کرد که سال زراعی به اتمام رسیده و محصول جدید سال دیگر تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

وی افزود: هر کیلو عدس با افزایش هزار تومانی از 7 هزار و 500 به 8 هزار و 500 تومان، لپه 9 هزار تومان، لوبیا چیتی 10 هزار تومان و لوبیا سفید 7 هزار و 300 تومان عرضه می شوند.

وی بیان کرد: معمولا خرده فروشان مبلغی را به این قیمت ها اضافه کرده و حبوبات را به مشتریان عرضه می کنند.

وی خاطر نشان کرد:‌تولیدات داخلی حبوبات کفاف نیاز داخلی را نمی دهد و مجبور به واردات 30 تا 45 درصدی برخی اقلام هستیم.

وی توضیح داد:‌به دلیل کمبود تولیدات داخلی برخی از حبوبات مانند عدس از کانادا و روسیه، نخود از اتیوپی و استرالیا و لوبیا از چین وارد می شود که بی شک نوسانات نرخ ارز در این مساله بی تاثیر نیست اما افزایش قیمت اخیر تنها مربوط به این موضوع نیست.

این اظهارات در حالی بیان می شود که کاوه خاکسار، مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی هفته گذشته گفته بود؛ تولید انواع حبوبات به جز عدس در سال جاری جوابگوی نیاز مصرف کنندگان بوده  و در برخی موارد با مازاد تولید نخود و لوبیا در حجم 10 الی 20 هزار تنی روبرو بوده ایم.


مهرنوش حیدری