مخالفت عیسی کلانتریبا گندم کاران

عیسی کلانتری با انتقاد از نرخ بالای گندم داخلی نسبت به قیمت جهانی آن اظهار داشت: نرخ گندم داخلی با دلار 4هزار تومانی 320 و گندم جهانی 150 تا 170 دلار است که این میزان قیمت 2 برابر بازارهای جهانی است.

وی درباره افزایش 2درصدی خرید تضمینی گندم افزود: با وجود افزایش صددرصدی قیمت گندم داخلی (دوبرابر) نسبت به جهانی لازم است که با سرمایه گذاری در این بخش بهره‌وری را افزایش دهیم چرا که تنها افزایش نرخ خرید تضمینی را نباید ملاک قرار دهیم.

کلانتری با اشاره به کاهش قدرت خرید خانوارها گفت: از آنجا که دولت توان پرداخت یارانه بیش از این به کشاورزان را ندارد و از طرفی قیمت کالاهای اساسی سرسام‌آور است از این رو نمی‌توان قیمت خرید تضمینی محصولات را بیش از این افزایش داد چرا که این امر تأثیر مستقیمی در قیمت تمام‌شده محصولات دارد.

وزیر اسبق کشاورزی در خصوص وضعیت تولید گندم در سال جاری بیان کرد: با توجه به کاهش میزان بارندگی در مقایسه با سال گذشته میزان تولید کاهش یافته است که این امر هیچ ارتباطی با نرخ خرید تضمینی ندارد.

کلانتری در پایان با ابراز بهره‌وری اقتصادی، رقابتی کردن تولید و در نظر گرفتن قدرت خرید افراد که یک اصل در همه دنیا است، گفت: نباید تنها حمایت از کشاورزی که منابع را به هدر می‌دهد مورد توجه قرار گیرد.