سرگردانی کشاورزان در سایه بی تدبیری

به نقل از پایگاه خبری شازند ما، بارشهای بسیار خوب در سال زراعی جاری برق امید و شور و شعف را در دل کشاورزان شازندی زنده کرده بود که محصول خوبی را امسال برداشت خواهند کرد اما نمیدانستند که در زمان فروش محصول امید آنها در بی تدبیری مسئولان نا امید خواهد شد.

 

با برداشت محصول کشاورزان، سیلوها و انبارهای شهرستان به دلیل پر شدن ظرفیت بعضاً از خرید گندم و جو کشاورزان امتناع می کنند و از آنجایی که تمام سیاست دولت تنگ کردن حلقه سیطره دلالان و تاجران بر بازار بود، ناامیدی کشاورزان باعث شد که گندم های خود را با قیمت های ۶۰۰ یا ۷۰۰  تومان به دلالان بفروشند  در حالی که قیمت مصوب بالای هزار تومان است و واسطه ها نیز با ترفندهای مختلف این گندم ها را به قیمت مناسب تر فروختهو از این وضعیت نابسامان سودهای میلیونی نصیب آنها شود.

 

 در موضوع اقتصاد مقاومتی، کشاورزی نقش مهم و ارزنده‌ای دارد؛ تامین غذا، امنیت غذایی و بخشی از اشتغال کشور به بخش کشاورزی مرتبط است.

 

 

در همین خصوص خبرنگار ما با حضور در میان کشاورزان مشکلات آنان را از نزدیک جویا شد که در ادامه می خوانید:

 

یکی از کشاورزان شهرستان شازند به خبرنگار ما گفت: من محصولم را هنوز برداشت نکرده ام اما با ماشین محصولات همشهریان را به انبارها منتقل می کنم و می بینم که دولت محصولات کشاورزان را خریداری نمی کند.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت مصوب جو  ۱۰۲۸ تومان است ولی کشاورز بیچاره برای اینکه محصول روی دستش نماند مجبور به فروش آن به دلال با قیمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان است که به هیچ وجه هزینه خرجی که کرده در طی سال زراعی را جوابگو نیست.

 

این کشاورز اضافه کرد: دیروز یک بار گندم داشتم علاوه بر اینکه دولت خریداری نکرد، تمام دلال ها هم از خریدن آن عاجز بودند و می گفتند اگر بار را بخریم کجا تخلیه کنیم؟؛ شب گذشته جو بار زده را در خیابان تخلیه کرده ام چرا که هزار عیب و ایراد روی محصول کشاورز می گذارند و مثل توپ فوتبال بین شرکتهای تعاونی و دلالان پاسکاری می شود؛ از طرف دیگر تخلیه هم که می شود برای پول آن وعده سرخرمن می دهند.

 

وی یادآور شد: سال گذشته وضعیت بهتری بود و دلال  ها هم مجبور بودند به نرخ دولتی و مصوب محصول را خریداری کنند.

 

دیگر کشاورز شازندی بیان کرد: من هنوز محصولم را کشت نکرده ام ولی از الان ترس این را دارم که محصولم را کجا بفروشم؛ چرا دولت تدبیری برای خریداری جو و گندم نمی اندیشد و محصول کشاورز را گرفتار دلال و واسطه می کند که محصولی که یه سال برایش زحمت کشیده شده مفت خریداری شود؟!

 

وی با بیان اینکه هیچ چیزی عاید کشاورز نمی شود ادامه داد: شب گذشته ظاهرا دوستان برای فروش محصولشان را برده اند و کیلویی ۶۸۰ تومان فروخته اند و این یعنی ضرری به تمام معنا برای کشاورز که نه پول کمباین اش و نه پول شخم و بذر و کود و... وصول نمی شود.

 

 

کلهر از دیگر کشاورزان شهرستان می گوید: من حدود ۵۰ هکتار کشاورزی دارم ولی هنوز محصولم را برداشت نکرده ام و کمباین دار هم هستم و حدود یک ماهی هست که برای مردم گندم و جو برداشت می کنم ولی متاسفانه محصول آنان را دولت خریداری نمی کند و به همین خاطر مردم در مضیقه هستند.

 

وی عنوان کرد: دولت خرید جو را کیلویی ۱۰۲۸ تومان قیمت زده ولی خریداری نمی کند و برگشت می زند و به همین خاطر کشاورز با دلالان روبرو می شود که آنها هم محصول را با قیمت ۶۰۰ تومان خریداری می کنند و این یعنی ضرر تمام برای کشاورز.

 

کلهر تصریح کرد: آقای مسئولی که زیر باد کولر نشسته ای، خبر از آفتاب روی سر کشاورز داری؟! این درست نیست که شما پشت درهای بسته برای مردم تصمیم بگیرید و بعد به تصمیم خود عمل نکنید؛ خواهش میکنیم که مسئولان شهرستانی این موضوع را پیگیری کنند.

 

در این خصوص ابراهیم عبدی رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان شازند به خبرنگار ما گفت: در سال ۹۴ خرید تضمینی جو ۱۳۹۰ تن بوده و امسال تا این تاریخ تقریباً ۲ هزار تن جو خریداری شده است.

 

وی با بیان اینکه با توجه به قراردادی که با پشتیبانی امور دام داشتیم، تعاون روستایی به عنوان مباشر خرید جو هست افزود: در سال ۹۴ مقدار ۶۲ هزار و ۲۵۰ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شد که امسال پیش بینی برداشت گندم در شهرستان بالای ۸۰ هزار تن است ولی سال گذشته تا این تاریخ ۱۵ هزار تن گندم خریداری شده بود اما امسال تا این تاریخ حدوداً ۴ هزار تن خریداری شده است.

 

 

رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان شازند اظهار کرد: دلیل آن هم این است که سیلوی سمنگان و آستانه راه اندازی شده و مسئولین هم نظرشان بر این هست که کشاورزان گندم های خود را به سیلوها تحویل دهند.

 

عبدی در خصوص گلایه کشاورزان مبنی بر عدم خرید جو توسط تعاون روستایی تصریح کرد: ما با توجه به قراردادی که با پشتیبانی امور دام بسته ایم موظف به خرید ۱۵۰۰ تن گندم بوده ایم که این مقدار در حال حاضر نزدیک به ۲ هزار تن شده و ۵۰۰ تن بیشتر خریداری شده است و این وظیفه پشتیبانی امور دام است که اگر ما هم توان خرید نداشتیم خودشان خرید را انجام دهند اما در حال حاضر انبارهای ما پرشده است.

 

رامین اخلاصی مدیر جهاد کشاورزی شازند هم به خبرنگار ما گفت: خرید گندم، جو و کلزا امسال تعریف شده بود که متولی خرید کلزا اداره غله و مباشر آن تعاون روستایی وقیمت آن به ازای هر کیلو ۲ هزار و ۵۳۰ تومان بود که در شهرستان شازند ۵۰ هکتار داشتیم و تا کنون ۹۳ تن تحویل شده و ۳۰ تن دیگر هم تحویل خواهد شد و بانک هم قول داده سه روز پس از تحویل پول را پرداخت کند.

 

وی افزود: در حوزه کشت جو، با توجه به اینکه ۱۳ تا ۱۴ هزار تن تولید شهرستان است، سال گذشته حدود ۱۵۰۰ تن تحویل مراکز خرید داده شد و متولی آن پشتیبانی امور دام است که تعاون روستایی به عنوان مباشر اقدام به خرید جو از کشاورزان می کند.

 

مدیر جهاد کشاورزی شازند ادامه داد: امسال این سبک خرید تغییر کرد و جو از طریق بورس خریداری می شود یعنی کشاورزان با معرفی جهاد جو را تحویل تعاون روستایی می دهند و وقتی به ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن رسید نمونه جو به بورس برده می شود و خریدار جو را ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان خریداری می کند و مکلف است یک هفته ای پول را به حساب کشاورز بریزد و مابه التفاوت قیمت جو را نیز دولت پرداخت می کند.

 

اخلاصی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۲ هزار تن جو خریداری و انبار تعاون روستایی پر شده است در حالی که پیش بینی ما برای این محصول حدود ۴ هزار تن بوده است اما تعاون روستایی با وجود مشکلاتی که داشت، نتوانسته انبارها را تحویل دهد و تا زمان تامین انبار، اعلام شده که کشاورزان به اراک- سه راه خمین- انبار پشتیبانی امور دام برای تحویل جو مراجعه کنند و ما هم به دنبال تامین انبار حتی از بخش خصوصی هستیم.

 

وی بیان کرد: در خصوص خرید گندم هم دولت برای اینکه نقش واسطه ها و دلالان را کمرنگ کند و حق کشاورز ضایع نشود وگندم وارداتی یا گندمی که توسط واسطه ها با قیمت پایین خریداری شده وارد سیلوها نشود مقرر کرد که کشاورزان برای تحویل گندم خود باید از جهاد کشاورزی معرفی نامه بگیرند که این یکی از فرق های خرید گندم با سال گذشته است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شازند  اضافه کرد: فرق دیگر اینکه در سیلوهای ادارات غله کشور، از سال گذشته ۸ میلیون تن گندم باقی مانده و حدود ۸۰ درصد از ظرفیت سیلوها پر است و اداره غله ظرفیت اینکه گندم ها را از انبارها حمل کند ندارد و علاوه بر آن مراکز فرعی خرید غیر استاندارد هستند و نباید خرید انجام دهند.

 

اخلاصی عنوان کرد: از طرف دیگر اداره غله گفت که سیلوهای آستانه و کَپَر در شهرستان شازند و سیلوی سمنگان آماده دریافت گندم هستند و کشاورزان می توانند گندم های خود را به این سیلوها تحویل دهند اما با این حال ما مجوز فعالیت ۱۲ مرکز خرید تعاون روستایی را گرفتیم که از این ۱۲ مرکز ۵ مرکز حمل را انجام می دهد.

 

وی گفت: طی صحبت انجام شده با تعاون روستایی مقرر شده که بار زیر ۵ تن از کشاورزان تحویل گرفته شود و بارهای ۵ تن به بالا به سیلو منتقل شود و با این سیاست، کشاورز باید عادت کند که محصول خود را به سیلو ها منتقل کند مگر جاهایی که خیلی فاصله داشته باشد.

 

این مسئول اظهار کرد: امسال دو مجوز ساخت سیلو در دو بخش سربند و زالیان هم صادر می شود تا در چهار بخش شهرستان سیلو ساخته شود و مشکلی برای ذخیره گندم نداشته باشیم.

 

اخلاصی در خصوص گندم های سن زده یادآور شد:  تا دو درصد سن زدگی هیچ تاثیری در قیمت گندم ندارد ولی اگر سن زدگی محصول بالای ۷ یا ۸ باشد انبار یا سیلو آن را نمی پذیرد چو برای فروش گندم و همچنین تبدیل آن به آرد به مشکل خواهد خورد.

 

وی  در خصوص پرداخت پول کشاورزان هم خاطر نشان کرد: در بقیه شهرستان های استان ۲۰ روزه مبلغ پرداخت می شود و ما تا الان مشکلی نداشتیم البته خرید گندم در شازند حدود دو هفته است که شروع شده و قرار هم بر پرداخت پول گندمکاران طی بازه زمانی ۲۰ روزه است.

 

گفتنی است ۳ هزار و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت جو و ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار زیر کشت گندم آبی و ۲۰ هزار هکتار هم زیر کشت گندم دیم قرار دارد.