توقف حذف یارانه ثروتمندان تخلف قطعی است

سیدحسن حسینی در خصوص اعلام دولت مبنی بر نداشتن برنامه جدی برای حذف یارانه ثروتمندان در سال جاری گفت: متاسفانه دولت عزمی برای حذف یارانه ثروتمندان ندارد و این موضوع را می‌توان در لایحه بودجه 96 نیز مشاهده کرد. چراکه دولت علی رغم تاکید برنامه ششم توسعه، بندی در رابطه با حذف یارانه ثروتمندان و اجرای قانون در لایحه خود لحاظ نکرده است.

حسینی ادامه داد، حتی نمایندگان در کمیسیون تلفیق پیشنهادهای متفاوتی به دولت برای حذف یارانه ثروتمندان به دولت داده‌اند، مثلا اینکه بعد از انتخابات یارانه افراد ثروتمند حذف شود.

حسینی گفت: حتی این پیشنهاد مطرح شد که حذف یارانه ثروتمندان مصوبه مجلس باشد تا تبعات  سیاسی احتمالی حذف این افراد بر دوش دولت نباشد و مجلس مسئولیت آن را بر عهده بگیرد، اما دولت همچنان مصر به ادامه روند فعلی می‌باشد.

وی با اشاره به اظهارت قائم مقام وزیر کار که گفته بود، "مجلس به دولت تنفس داده است" افزود، فرار دولت از انجام وظایف خود در خصوص حذف یارانه افراد پردرامد قطعا تخلف بوده و  مجلس فرجه‌ای به دولت برای عدم حذف یارانه ثروتمندان نداده است.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد، یکی از روشهای حذف یارانه ثروتمندان بررسی حسابها و گردش مالی افراد است. دولت با وجود انکه این ابزار را در اختیار دارد عزمی برای حذف یارانه ثروتمندان ندارد.

 مجلس شورای اسلامی در بند الف تبصره 14 قانون بودجه 95 دولت را موظف کرده است، یارنه نقدی شش گروه از ثروتمندان از جمله  خانوارهایی که سرپرست آنها درآمد بالای 35 میلیون تومان در سال را دارند حذف کند.

همچنین در بند ب این تبصره نیز آمده بود؛ " از ابتدای تیرماه 1395 پرداخت یارانه به اشخاص مشمول این تبصره تصرف در اموال عمومی بوده و جرم محسوب  می‌شود. " که در اصلاحیه قانون بودجه 95 بند ب حذف شد، ولی تکلیف حذف یارانه ثروتمندان مبتنی بر بند الف این تبصره همچنان بر عهده دولت است و از حذف بند ب معنای تنفس مجلس به دولت استنباط نمی شود.