چالش مشروط‌سازی واردات خودرو

 در طرح جدید وزارت صنعت که هم‌اکنون در کمیسیون زیربنایی دولت در حال بررسی است پیش‌بینی شده که فقط افرادی اجازه واردات خودرو خواهند داشت که دارای گواهی فعالیت رسمی از طرف شرکت مادر یا یکی از شرکت‌های دارای اختیارنامه رسمی از سوی شرکت مادر باشند. در چنین شرایطی واردکننده خودرو در دو حالت می‌تواند نسبت به واردات اقدام کند یکی اینکه به اندازه 50 درصد ارزش تولید خودرو در داخل، اجازه واردات داشته باشد و شرط دیگر اینکه اگر در کشور سایت تولیدی ندارد، به اندازه 5/ 2 برابر ارزش خودروی وارداتی، صادرات قطعات یا خودروهای داخلی را انجام دهد. این طرح دولت اگرچه واردات خودرو را با چالش‌های زیادی همراه خواهد کرد، اما به گفته عضو انجمن وارد‌کنندگان خودرو این طرح به سرنوشت مصوبه مشروط‌سازی واردات موز به صادرات سیب درختی دچار می‌شود و این ابهام را به همراه دارد که برای واردات پژو و رنو انحصار ایجاد شود.

عبدالرضا فهیمی در نشست خبری خود تصریح کرد که این طرح در حالی تهیه شده که مشخص نیست سطح تخصصی واردکنندگان خودرو برای صادرات قطعات و خودروهای داخلی چگونه ارزیابی شده و آیا درست است یک برند ایرانی بخشی از وظایف خود را به یک شرکت دیگر که واردکننده خودرو است، محول کند؟ فهیمی ادامه داد: این مساله مانند موضوع تعرفه تشویقی واردات موز است که طبق آن قرار بود به ازای واردات هر یک کیلو موز، یک و نیم کیلو سیب درختی از کشور صادر شود. در نهایت اجرای این طرح باعث شد که سیب ایرانی دور ریخته شود و در ازای آن، واردکنندگان موز از تعرفه پایین‌تری برخوردار می‌شدند که هیات دولت این مصوبه را مورد تجدیدنظر قرار داد. وی افزود: براساس طرح جدید تهیه‌شده برای واردات خودرو نیز ممکن است واردکنندگان نسبت به دفن یا اسقاط خودروهای داخلی یا قطعات اقدام کنند تا بتوانند واردات خودرو داشته باشند و این در حالی است که اصولا شرکت‌های تولیدکننده خارجی براساس سفارش خرید نسبت به تولید اقدام می‌کنند که به این مساله در طرح دولت توجهی نشده است.

عضو انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه در هیچ کشوری تمام برندهای خودرویی مشغول فعالیت نیستند، گفت: الزام شرکت‌های خارجی صادرکننده خودرو به تولید محصولاتشان در ایران منطق اقتصادی ندارد؛ زیرا تیراژ پایین تولید، توجیه تولید را از بین می‌برد. وی با طرح این سوال که تدوین طرح جدید دولت محدود کردن فعالیت برخی برندهای خودروهای خارجی نیست؟ گفت: حتی ترامپ پس از اینکه بر داخلی‌سازی کالاهای مصرفی در آمریکا تاکید کرد، در نهایت تهدید کرد که اگر این اتفاق نیفتد برای محصولات وارداتی باید تعرفه پرداخت شود.وی ادامه داد: اگر تعرفه پرداختی واردکنندگان خودرو در ایران کافی نیست، برای ایجاد یک صندوق حمایت از ایده‌پردازی و کارآفرینی در صنعت خودرو، هزینه‌ای از واردکنندگان خودرو دریافت شود یا با کمک واردکنندگان خودرو، صندوقی برای ضمانت صادرات خودرو تشکیل شود. فهیمی تاکید کرد: دستورالعمل جدید دولت این ابهام را ایجاد می‌کند که قرار است از شرکت‌های پژو و رنو حمایت ویژه‌ای صورت گیرد. وی همچنین در واکنش به مطلب اعلام شده از سوی شرکت تویوتا در سایت رسمی این شرکت مبنی‌بر قطع ارتباط با شرکت ایرتویا در ایران نیز گفت:‌ ارتباط ایرتویا با تویوتا ادامه دارد؛ اما به‌دلیل تحریم‌ها،‌ شرکت مادر نمی‌تواند در سایت رسمی خود اشاره‌ای به ادامه این همکاری کند.