منفی شدن تراز تجاری ایران با ترکیه

 آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می دهد مبادلات تجاری ایران با این کشور در سال 2016 به 9.667 میلیارد دلار رسیده است. این رقم نسبت به سال قبل از آن 1 درصد کاهش داشته است. مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال 2015 بالغ بر 9.759 میلیارد دلار گزارش شده بود.

کاهش مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال 2016 در حالی است که از ابتدای سال 2015 موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور به اجرا گذاشته شد و انتظار می رفت این موافقتنامه زمینه افزایش مبادلات دو طرف را فراهم کند. مقامات دو کشور افزایش حجم مبادلات به 30 میلیارد دلار در سال را هدف‌گذاری کرده بودند.

در نخستین سال اجرای این موافقتنامه یعنی در سال 2015 نیز مبادلات دو کشور 29 درصد کاهش یافته بود.

این موافقتنامه با انتقادات گسترده ای در سطح فعالان اقتصادی و کارشناسان ایرانی مواجه شده است و به عقیده این افراد موافقتنامه مذکور تولیدات کشور را در تنگنا قرار می دهد و از سوی دیگر کمکی به رشد صادرات غیر نفتی ایران نمی کند.

آمار منتشر شده از سوی اداره آمار ترکیه این نگرانی ها را تایید می کند. در حالی که واردات ترکیه از ایران در سال 2016 افت 23 درصدی داشته است صادرات این کشور به ایران در همین سال با افزایش 35 درصدی مواجه شده است.

در سال نخست اجرای این موافقتنامه نیز واردات ترکیه از ایران 38 درصد کاهش یافته بود اما میزان کاهش صادرات ترکیه به ایران حدود یک سوم این رقم یعنی 11.4 درصد اعلام شده بود.

اخیرا نیز دولت ایران تعرفه برخی کالاهای وارداتی از ترکیه را بیش از پیش کاهش داده است که انتظار می رود در پی آن شاهد رشد بیشتر ورود کالاهای ترکیه ای به کشور باشیم. در حالی که کارشناسان هشدار می دهند کاهش حساب نشده تعرفه واردات به تولید داخل ضربه می زند حامیان کاهش تعرفه ها می گویند این کار را با هدف مقابله با قاچاق انجام می دهند.

ترکیه در سال 2016 بالغ بر 4.699 میلیارد دلار کالا از ایران وارد و 4.968 میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده است. واردات ترکیه از ایران در سال 2015 بالغ بر 6.096 میلیارد دلار و واردات از ایران 3.663 میلیارد دلار گزارش شده بود.

ایران در میان مقاصد صادراتی ترکیه رتبه 10 و در میان تامین کنندگان کالاهای مورد نیاز ترکیه نیز رتبه 10 را در سال 2016 داشته است.

تراز تجاری دو کشور در این سال به میزان 269 میلیون دلار به نفع ترکیه بوده است.