تردد بیش از 6میلیون وسیله نقلیه فاقد بیمه ثالث در کشور

گروه اقتصادی- اواخر آذرماه رییس کل بیمه مرکزی از حذف مالیات برارزش افزوده بیمه ها در صورت موافقت و تصویب مجلس خبر داد.

 

به گزارش افکارنیوز،‌ عبدالناصرهمتی با اعلام این خبر گفت: وزیر اقتصاد و دارایی نسبت به عملیاتی شدن این مساله مصمم است.

 

به گفته وی؛ موضوع حذف مالیات بر ارزش افزوده بیمه ها بزودی در لایحه مستقل مالیات بر ارزش افزوده در دولت مطرح می‌شود.

همتی تصریح کرد:‌امیدواریم با نظر مساعد وزیر اقتصاد، دولت و  همچنین مجلس شورای اسلامی این موضوع به نتیجه لازم برسد و قیمت تمام شده بیمه برای مردم کاهش یابد.

در این باره با چند نفر از فعالان بیمه های شرکت های خصوصی که در زمینه بیمه خودرو فعال هستند به گفت و گو نشستیم.

 

مردم توان خرید بیمه ثالث را ندارند

 مدیر بیمه های خودروی شرکت بیمه آسیا گفت: در قانون بیمه شخص ثالث یک سری تعهدات جدید علاوه بر موارد قبلی در قرارداد بیمه گران اضافه شده است و با توجه به اینکه این تعهدات نسبت به گذشته بیشتر و فراتر از آنچه که ما تعهد داشتیم و پرداخت می کردیم؛‌در سال آینده باید منتظر باشیم که مصوبه نرخ جدید از سوی هیات دولت تصویب شود.

وحیدرضا باختری افزود : بر مبنای نرخ آن مصوبه که در آینده تصویب خواهد شد،‌ باید منتظر افزایش باشیم و به دلیل اینکه بیمه شخص ثالث اجباری است ؛ فشار اقتصادی و تورم ناشی از آن به رانندگان و مردم تحمیل خواهد کرد.

وی تصریح کرد:‌الان نیز با توجه به وضعیت اقتصادی ،‌هزینه بیمه شخص ثالث برای مردم سنگین بوده و بخشی از رانندگان توان خرید آن را ندارند باعث می شود برخی افراد بیمه را تمدید نکنند و یا با تاخیر آن را تمدید کنند که و اگر حادثه ای اتفاق بیافتد، تبعات بسیار زیادی برای مقصر حادثه و زیان دیده دارد بنابراین تحمل افزایش نرخ قابل توجهی در بیمه شخص ثالث نباشد.

 وی ادامه داد: از آن سو نیز سوی عاید بیمه گرها نمی شود و فعالان این بخش در معرض زیان هستند به همین دلیل نه بیمه گر می تواند حق بیمه خود را با توجه به تهعدات کاهش دهد و نه مردم تحمل افزای شبیش از این میزان را دارند.

وی تاکید کرد:‌تنها را ه چاره کم کاردن عوارض و مالیات این رشته زیان ده است و دولت از دریافت مالیات بر ارزش افزوده بگذرد وآن را طلب نکند.

باختری توضیح داد:‌اکنون 10درصد بایت عوارض به وزارت بهداشت،‌2-3درصد به ناجا،‌8درصد به صندوق تامین خسارت های بدنی پرداخت می کنیم و همچنین 9درصد مالیات بر ارزش افزوده از مردم اخذ می شود،‌همه این موارد در حقیقت از جیب مردم پرداخت می شود اگر دولت در قدم نخست مالیات بر ارزش افزوده را حذف کند،‌کمکی به مردم صورت گرفته است.

مدیر بیمه های خودروی شرکت بیمه آسیا اظهار کرد: بسیاری از کشورهای جهان هستند که مالیات را از بیمه نمی گیرند،‌ کشورهایی که مبدع دریافت این نوع مالیات بوده اند نیز روی اقلام مصرفی و بعضی خدمات مالیات بر ارزش افزوده را می گیرند اما روی بیمه گرفته نمی شود و ما در ایران مترقی تر شده و این نوع مالیات را از بیمه ها نیز اخذ می کنیم.

وی تاکید کرد: بیمه به عنوان یک کار خدماتی به شمار می آید و گرفتن مالیات بر ارزش افزوده از آن مفهمومی ندارد.

وی افزود: در گام اول بهتر است این مالیات حذف شود زیرا باعث می شود که حق بیمه تقلیل یابد و افزایش واقعی حق بیمه سال آینده که در هیات دولت مصوب خواهد شد، در نظر گرفت و اعمال کرد.

باختری در پاسخ به این سووال که چه تعداد از مالکان خودروها و وسایل نقلیه تمایل به خرید و یا تمدید بیمه ثالث و ... ندارند،‌گفت:‌بر اساس آمار حدودی 15درصد خودروها و 70- 80درصد موتور سیکلت ها بیمه ثالث خود را با تاخیر پرداخت و تمدید می کنند.

وی بیان کرد: تعداد زیادی از موتورسیکلت ها اصلا بیمه نمی کنند و اگر موتور توقیف شود و ... مجبور شوند، وسیله خود را بیمه می کنند، 10-15درصد اسیر وسایل نقلیه فاقد بیمه ثالث هستند یا با تاخیر تمدید می کنند در حالی که حادثه خبر نمی کند و ممکن است همان یک روزی که به دلیل نداشتن توان اقتصادی، تاخیر در تمدید داشته و یا بیمه ندارند دچار مشکل شوند که دو خانواده از نظر جانی آسیب دیده و از نظر مالی نیز متضرر می شوند.

وی خاطر نشان کرد: حذف هزینه 9درصدی مالیات بر ارزش افزوده در بیمه نامه ها به نفع مردم است و قدرت خرید مردم افزایش می یابد و تاثیری بر حال بیمه گرها ندارد زیرا عین این 9درصد از مردم گرفته شده و به دولت واریز می شود.

 

 

افزایش تمایل به استفاده از پوشش بیمه های کامل

چندی پیش مدیر کل بیمه مرکزی اعلام کرد که وزیر اقتصاد مصمم است مساله حذف مالیات بر ارزش افزوده در بیمه را به سرانجام برساند،‌ مساله ای که در صورت تحقق می تواند از بار مالی بیمه نامه ها بر مشتریان بکاهد.

به گزارش اقتصادآنلاین، مدیر بخش خودروی بیمه آسیا در این باره گفت: مالیات بر ارزش افزوده بر ذمه مردم قرار گرفته است،‌بیمه کار خدماتی و نباید مالیات بر ارزش افزوده از آن اخذ شود.

مهدی حاضری افزود: زیرا بیمه ارائه خدمات است و کالا و جنس در آن تبادل نمی شود.

وی تصریح کرد: چندی پیش وزیر اقتصاد در همایش بیمه اعلام کرد که این لایحه به هیات دولت داده شده و از سوی دولت نیز تقدیم مجلس شده و در حال بررسی است.

وی تاکید کرد: حذف مالیات بر ارزش افزوده منجر به کاهش 9درصدی هزینه ها در بیمه نامه ها می شود.

وی بیان کرد: اگر این اتفاق بیافتد منجر به استقبال مردم از خدمات بیمه خواهد شد و بعضی از افرادی که به دلیل فشار اقتصادی اقدام به خرید بیمه نمی کنند با این کار ترغیب می شوند زیرا از مبلغ حق بیمه ها کاسته خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد:‌این کار در اصل به نفع مردم است و خودروهای محدودی که فاقد بیمه هستند می توانند از بیمه استفاده کنند زیرا در وضعیت اقتصادی فعلی 100 یا 200 هزار تومان کاهش حق بیمه برای برخی متقاضیان بیمه نامه مهم است.

ی در پاسخ به این سووال که ایا این مساله به نفع سازمان ها و مراکز بیمه گر نیز خواهد بود،‌گفت:‌به نفع بیمه گر نیست و اصولا تاثیری ندارد زیرا بیمه شخص ثالث یک بیمه اجتماعی و اجباری است و همه بیمه ها تلاش می کنند مردم فاقد بیمه نباشند و کاهش 9درصد از هزینه ها می تواند منجر به تمایل بیشتر مردم برای استفاده از این خدمات باشد.

حاضری اظهار کرد: بیمه مرکزی با چنین مواردی در تلاش است که به نفع مردم عمل کند وهمه خودروها را زیر پوشش بیمه های کامل قرار دهند و نفع بیمه ها مطرح نیست.

 

بیش از 6 میلیون وسیله نقلیه فاقد بیمه ثالث هستند

مدیر بیمه های خودروی بیمه کارآفرین نیز گفت:‌ قیمت بیمه شخص ثالث بالاست زیرا هر سال نرخ دیه ها افزایش می یابد .

اروج گروسی افزود: اکنون در سطح کشور 24 میلیون خودرو در حال تردد است که بیش از 17 میلیون دارای بیمه هستند.

وی تصریح کرد: آنهایی که بیمه دارند نیز به زور اقدام به این کار می کنند زیرا بیشتر به صورت اقساطی است بنابراین اگر قرار باشد 9درصد از هزینه نهایی بیمه کاسته شود روی قدرت خرید مردم اثرگذار است.

وی توضیح داد:‌آقای همتی درخواست کرده بود که یا دیه ها را بالا نبرند و اگر هم این کار صورت می گیرد درصد افزایش نرخ دیه با درصد کمتری باشد زیرا هر سال 10-15درصد افزایش می یابد در نتیجه قدرت خرید مردم کم می شود.

وی خاطر نشان کرد: کم شدن 9درصد هزینه مالیات بر ارزش افزوده سبب می شود 9درصد بر قدرت خرید مردم افزوده شود.

گروسی عنوان کرد:‌ این مساله تفاوتی در روند کار بیمه گرها ایجاد نمی کند زیرا بیمه شخص ثالث برای صنعت بیمه در اصل ضرر محسوب می شودو سودی ندارند و تنها با هدف کمک به مردم است.

وی ادامه داد: عین 9درصد مالیات بر ارزش افزوده به وزارت اقتصاد و دارایی داده می شود و سودی برای ندارد.

وی توضیح داد:‌تعداد بیمه نامه های ما بیشتر می شود در مقابل نیز نسبت خسارت ما نیز بالا می رود بنابراین سودی برای ما نخواهد داشت البته شاید به ضرر ما باشد زیرا با بالا رفتن تعداد بیمه نامه ها،‌تجهیز خطر نیز افزایش می یابد.

مدیر بیمه های خودروی بیمه کارآفرین گفت: بیمه ثالث،‌بیمه ای حمایتی بوده و باید کاری کنند که همه مردم بتوانند آن را خریده و استفاده کنند و برای صنعت بیمه تفاوتی ندارد که این مالیات حذف شود یا خیر.