ابقای MTBE در سبد سوخت ایران

 عباس کاظمی درباره برنامه حذف MTBE از ترکیب بنزین کشور، گفت: در شرایط فعلی از مجموع کل تولید بنزین پایه کشور سهم MTBE به دو تا سه درصد نمی‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه حتی در صورت بهره‌برداری از فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس، حذف MTBE از ترکیب بنزین کشور در دستور کار قرار ندارد، تصریح کرد: زیرا بنزین تولیدی در پالایشگاه‌ها و حتی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای اکتان افزایی نیاز به امتزاج با MTBE دارند.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه MTBE یک ماده زیان آور نیست، اظهار داشت: هم اکنون روزانه ۲.۵ تا ۳ میلیون لیتر MTBE در کشور تولید می‌شود که این ماده شیمیایی به عنوان اکتان افزا به ترکیب بنزین اضافه می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون سهم MTBE در بنزین عرضه شده در تهران و سایر هشت کلانشهر کشور به صفر رسیده است، بیان کرد: MTBE را با بنزین برخی پالایشگاه‌ها ترکیب می‌کنیم تا عدد اکتان بنزین بالا برود و این بنزین معمولا در کلانشهرها اصلا توزیع نمی‌شود.

کاظمی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی در برخی از کشورهای اروپایی هم MTBE به عنوان یک ماده اکتان افزا در ترکیب بنزین وجود دارد، بیان کرد: MTBE یک ماده شیمیایی بوده اما خطرناک نیست.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، خاطرنشان کرد: تنها مشکل استفاده از MTBE در ترکیب بنزین، پایداری بالای این ماده شیمیایی در آب است.

به گزارش مهر، MTBE یا «متیل ترشری بوتیل اتر» یک ماده افزودنی به بنزین بوده که برای افزایش عدد اکتان اضافه به ترکیب بنزین افزوده شده و از متانول و ایزو بوتیلن تولید می‌شود.

هم اکنون حجم تولید بنزین پایه در پالایشگاه‌های نفت ایران به حدود ۶۱ میلیون لیتر در روز رسیده که با احتساب MTBE این ظرفیت تولید به ۶۳ تا ۶۴ میلیون لیتر افزایش می‌یابد.