تخلفات جایگاه های دولتی عرضه سوخت

گروه اقتصادی- یکی از کارگران شاغل در پمپ بنزین مدعی شده که پیمانکاران کارگران را مجبور به کم فروشی میکنند.

 

به گزارش افکارنیوز،‌ این کارگر در پیامی اعلام کرده است:‌ سلام من کارگرپمپ بنزین هستم وپیمانکار این جایگاه به ماحقوق نمی دهد بلکه روزی100هزارتومان هم می گیرد.

 

وی ادامه داده است: پیمانکار می گوید کم فروشی کنید یعنی مردم بدانند که بنزینی که می زنند همان قدری نیست که می خواهند.

وی تاکید کرده است: من حتی به شرکت نفت هم اطلاع دادم اما می گویند چند جایگاه را ببندیم،‌ دنبال این چیزا نباش !

وی توضیح داده است: ما اپراتورها روزی800هزار تا یک میلیون تومان درآمد ازراه کم فروشی داریم یعنی پول حرام که صاحب جایگاهای سطح کل کشورما رامجبور به این کارمی کنند.

وی بیان کرده است: یعنی اگرکسی ۱۰لیتربنزین می زنه در واقعیت ۴لیتربنزین وارد باک شده است.

رییس هیات مدیره سندیکای کشوری جایگاه های اختصای سوخت تک و دو منظوره در این باره گفت: وقوع چنین مواردی در جایگاه های عرضه سوخت در بخش خصوصی غیر ممکن است.

بیژن حاج محمدرضا اظهار کرد: پیمانکاران مروبوط به جایگاه های عرضه سوخت شرکت ملی نفت ایران است به این صورت که شرکت ملی نفت دارای 40جایگاه سوخت در تهران است که تعدادی را فروخته و مدیریت تعدادی دیگر را به پیمانکار داده است.

وی افزود: پیمانکاران شاغل در اصل مدیریت در کمتر بودن هزینه ها را می گیرند یعنی شرکت نفت جایگاه را با شرایط چه کسی می تواند با هزینه کمتر مدیریت کند، واگذار می کند.

وی تصریح کرد: این پیمانکاران برای کمتر هزینه کردن به کارگران حقوق و امکانات نمی دهند و در مقابل این پیمانکار متوقع نیست روزی 800 هزار تومان بدهند.

وی گفت: معمولا کارگران و اپراتورها از این راه درآمد دارند که ما این موارد را به شرکت ملی نفت منعکس کرده ایم.

حاج محمدرضا خاطر نشان کرد: در جایگاههای بخش غیردولتی که مربوط به سرمایه گذار بخش خصوصی است،‌کسی نمی تواند چنین کاری انجام دهد.

وی درباره نحوه کم فروشی در جایگاه ها بیان کرد: مکانیزم کار در اصل تقلب کارگر است یعنی پیش امده که شما کارت کارگر را دریافت می کنید و او در وسط بنزین زدم می گوید که سهیمه تمام شده و ازکارت دیگری در نازل جلویی باید استفاده کنید که در پروسه تعویض کارت ها،‌کم فروشی اتفاق می افتد و یا اینکه موتورسیلکت از نازل 8لیتر بنزین زده و کارگر جایگاه تلنبه را خاموش نمی کند و شما ادامه آن را زده اید و به این صورت در واقع 8 لیتر بنزین کمتر وارد باک خودروی شما شده است.

رییس هیات مدیره سندیکای کشوری جایگاه های اختصای سوخت تک و دو منظوره اظهار کرد: این کارها با کم فروشی از جایگاه داران فرق می کند.

وی تاکید کرد: در این باره بنده اطلاعیه زده ایم و به محض اینکه از کارگر دو شکایت مشابه شود،‌ وی شایستگی ندارد و باید اخراج شود.

وی درباره ادعای این کارگر پمپ بنزین مبنی بر اطلاع دادن موضوع به شرکت نفت و بی تفاوتی مسوولان گفت: چطور کلاه سر مردم می گذارند و بعد به شرکت نفت اطلاع می دهند؟؛ در اصل مظلوم نمایی است.

وی تاکید کرد:‌با این حال جایگاه های در تهران وجود دارد که در اختیار پیمانکار است و گاه تخلف آشکار انجام می دهند که بنده نیز این موارد را گزارش کرده ام.

وی درباره رسیدگی شدن به این تخلفات توضیح داد:‌برای نمونه یک جایگاه سوخت شرکتی (زیر نظر شرکت ملی نفت و اجاره داده شده به پیمانکار) در خیابان دولت نبش کاوه وجود دارد که بنده نیز همانند سایر شهروندان از آن استفاده می کنم که تاکنون در دفعات متعدد و حتی در جلسه مدیران تخلفات آن را گزارش کرده ام که این جایگاه در حال بردن حیثیت ماست و بیشتر اهالی محل بارها از آن شکایت کرده اند که کم فروشی می کنند اما متاسفانه رسیدگی نشده است.

رییس هیات مدیره سندیکای کشوری جایگاه های اختصای سوخت تک و دو منظوره درباره ادعای شهروندان مبنی بر فروش هوا به همراه بنزین در جایگاه های سوخت گفت: برای جایگاه هزینه ها گران است برای نمونه یک تانکر 30هزار لیتری بنزین برایش 30میلیون تومان تمام می شود،‌ هنگامی که تانکر وارد می شود، جایگاه مجبور است موجودی را تبدیل به صفر کرده و یا به حداقل برساند تا تانکر جدید بار خود را تخیله کند زمانی که این کار صورت می گیرد فشار فرآورده داخل تانکر و با تانکر زیرزمینی تضاد ایجاد می کند و یک مخلوط بزرگ ایجاد می شود و به دلیل بنزین یورو4 که دارای گاز زیادی است که گاز فوران دارد.

وی ادامه داد:‌اصولا نباید هنگام تخلیه از تانکر فرآورده عرضه شود یعنی باید حداقل15 تا 20 دقیقه نخست تخلیه، جایگاه تعطیل باشد تا قسمت اعظم بار خالی شود و گازهای متصاعد شده فروبنشیند و بعد شروع به سوختگیری شود؛ اما مردم امان نمی دهند و حاضر نیستند صبر کنند.

حاج محمدرضا اظهار کرد: به محض اینکه شیر تخلیه از تانکر باز می شود؛ شهروندان در صف ایستاده اند و حاضر به صبر کردن نیستند این سوختگیری در اصل کاذب است زیرا قسمتی از تبخیر فرآورده همان لحظه در حال خروج از لوله هاست چه بخواهند چه نخواهند داخل باک خودروها می رود؛ هوای مخلوط شده با بنزین است و شما همیشه 100کیلومتر را با 20لیتر بنزین طی می کرده اید اما این دفعه با بیشتر از این میزان طی می کنید که فکر می کنید جایگاه کم فروشی کرده  یا هوا فروخته است در حالی که هوایی که بخواهد از بیرون داخل مخزن برود،‌وجود خارجی ندارد.