کاهش چشمگیر بهای نفت و طلا در بازارهای جهانی

 با وجود تلاش سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش سطح تولید، وجود نشانه هایی در خصوص کاسته نشدن از ذخایر نفتی مازاد در بازار نفت باعث شد بهای طلای سیاه امروز (دوشنبه) با کاهش همراه شود.

 

بر این اساس، بهای نفت خام برنت با 15 سنت کاهش به 56 دلار و 55 سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت (نفت شاخص آمریکا) نیز با 12 سنت کاهش 53 دلار و 74 سنت در هر بشکه معامله شد.

 

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و دیگر تولیدکنندگان از جمله روسیه پیشتر توافق کرده بودند از اول ژانویه سال جاری میلادی روزانه 1.8 میلیون بشکه تولید نفت خود را کاهش دهند تا با اشباع بازار مقابله کنند.

 

گروه بانکداری استرالیا و نیوزیلند امروز اعلام کرد: معامله کنندگان همچنان منتظرند که اوپک گزارش ماهانه خود را امروز منتشر کند. اگر سطح کاهش تولید همانگونه باشد که انتظار می رفت، می توان شاهد افزایش بهای نفت بود.

 

اما معامله کنندگان اعلام کردند دلایلی وجود دارد که مانع افزایش بهای نفت می شود. در آمریکا، افزایش فعالیت های حفاری، تلاش کشورهای عضو و غیرعضو اوپک را برای کاهش سطح تولید بی‌فایده کرده است. در روسیه هم گزارشهایی وجود دارد در خصوص اینکه سطح تولید کاهش یافته است؛ اما صادرات نفت همچنان روندی افزایشی را طی می کند. به همین دلیل کارشناسان معتقدند با این شرایط اوپک باید برای مدت طولانی‌تری از آنچه پیش بینی می شد، سطح تولید را کاهش دهد.

 

به دنبال ملاقات "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا و "شینزو آبه"، نخست وزیر ژاپن و پس از آن تقویت ارزش دلار آمریکا در برابر ین ژاپن، بهای طلا نیز کاهش یافت. بر این اساس، بهای هر اونس طلای آمریکا با 0.4 درصد کاهش به 1231 دلار رسید.