بهای جهانی نفت و طلا کاهش یافت

 صبح امروز بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال (شاخص بین‌المللی) با 17 سنت کاهش به 55 دلار و 80 سنت رسید. هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمیدیت (پایه آمریکا) نیز با 20 سنت کاهش، 53 دلار معامله شد.

اوپک و کشورهای غیر عضو – از جمله روسیه – توافق کرده اند تولید نفت خود را در 6 ماه نخست سال جاری میلادی برای کاستن از مازاد نفت بازار، روزانه حدود 1.8 میلیون بشکه کاهش دهند. گروه «بی‌ام‌آی ریسرچ» اعلام کرده است بر مبنای پایبندی محاسبه‌شده 92.8 درصدی اوپک به این توافق، تا کنون تولید و عرضه روزانه نفت 1.08 میلیون بشکه کاهش یافته است. اما این گروه هشدار داد پایبندی اندک و 40 درصدی عراق – دومین تولیدکننده بزرگ اوپک – به این توافق می‌تواند برای اتحاد اعضای آن مشکل‌ساز شود؛ چرا که آن‌ها باید برای جبران تولیدات عراق، حجم بیشتری از تولیدات خود را کاهش دهند تا به هدف کاهش روزانه 1.2 میلیون بشکه از تولیداتشان در نیمه نخست سال 2017 پایبند بمانند.

این در حالی است که افزایش ارزش دلار در برابر مجموعه‌ای از ارزهای معتبر، بهای جهانی طلا را کاهش داد. هم‌اکنون هر انس طلا با 0.24 درصد کاهش، 1225 دلار و 20 سنت معامله می‌شود.

«جنت یلن»، رئیس بانک مرکزی آمریکا در اظهارات اخیر خود به احتمال افزایش نرخ بهره اشاره کرده است؛ نکته‌ای که به افزایش ارزش دلار و کاهش بهای طلا در ساعات اخیر منجر شده است.