مالیات، کارگاه‌ها را فلج کرد/ روابط کار در کشور به‌هم ریخته است

حمید حاج‌اسماعیلی در گفت‌وگو با افکارنیوز درباره وضعیت اقتصادی و اشتغال در کشور اظهار داشت: شرایط خوبی در کشور حکمفرما نیست و امسال وضعیت اقتصاد نسبت به سال گذشته خیلی خراب‌تر شده است.

 

وی افزود: دولت تا همین الان بیش از 30 درصد درآمدهای مالیاتی‌اش افزایش پیدا کرده است. آیا مودی جدیدی معرفی شده است؟ این اتفاق نیفتاده است.

 

این کارشناس بازار کار تصریح کرد: دولت بیشتر پای خود را روی بخش کارفرمایی بخش خصوصی گذاشته و آنها فلج‌تر از گذشته شده‌اند. بنابراین دولت نه‌تنها تسهیلات در بازار کار نداشته، بلکه مانع جدی ایجاد کرده است.

حاج‌اسماعیلی عنوان کرد: آمارهایی که مشاهده می‌شود، این است که بیش از یک میلیون و 100 هزار پرونده کارگری در هیات تشخیص حل اختلاف داشتیم. این آمار بالاست.

وی متذکر شد: یک میلیون و 100 هزار پرونده برای کمتر از 12 میلیون کارگر رسمی در کشور خیلی زیاد است؛ این یعنی یک دهم کارگران ما به هیات‌های تشخیص حل اختلاف برای منازعاتی که با کارفرماها داشتند، مراجعه کرده‌اند.

این کارشناس بازار کار یادآور شد: این نشان می‌دهد روابط کار در کشور به‌هم ریخته و دولت به وظایف خود عمل نکرده است.

حاج‌اسماعیلی با بیان این‌که یکی از وظایف اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کشور، تنظیم روابط کار است، گفت: در این‌جا هم کارگران ضرر کردند و هم کارفرماها آسیب دیدند.

وی افزود: در سالی که انتظار می‌رفت دولت بتواند بخش خصوصی را حمایت کند، از طریق افزایش درآمدهای مالیاتی و نیز حسابرسی‌های بیمه‌ای، فشار را در کارگاه‌ها بیشتر کرده است.

این کارشناس بازار کار خاطرنشان کرد: امسال خیلی بیشتر از سال‌های گذشته بخش‌های فعالیت‌های بنگاهی در ایران تحت فشار بودند. بنابراین در یک چنین اقتصادی، کارگران باید سراغ چه کسی بروند که دستمزد را افزایش دهد؟