افتتاح پروژه‌های نیمه‌کاره در دولت یازدهم

 درحالی که براساس وعده مسئولان وزارت راه، فاز یک آزاد راه تهران_شمال در بهار سال آینده افتتاح می شود بررسی ها نشان از عدم تکمیل سیستم های تاسیسات تونل های این آزادراه تا شش ماه آینده دارد.

 افتتاح گسترده پروژه های عمرانی نیمه کاره در سال پایانی دولت ها و تبعات آن در کاهش ایمنی حمل و نقل و زیان دهی مالی آن، اتفاق آشنای روزهای پایانی فعالیت دولت هاست؛ اقدامی که هدفش یا گرفتن دوباره رای از مردم است یا ثبت افتخار افتتاح پروژه به نام خود؛ افتتاح پروژه های بسیار در حوزه های مختلف که معمولا در آخرین سال عمر ۴ ساله یا هشت ساله دولت ها و به عنوان دستاوردهای دولت رونمایی می شوند.

در همین ارتباط میثم لاجوردی، کارشناس حوزه حمل و نقل گفت: هنوز یادمان نرفته است که محور ریلی اصفهان ـ شیراز و کرمان ـ زاهدان تنها با تکمیل زیر سازی و ریل گذاری و فقط با یک ارتباط تلفنی و بیسیم بین ایستگاهی، به افتتاح رسید و هنوز پس از گذشت سال ها این محورها هنوز به سیستم علائم ارتباطاتی مناسب تجهیز نشده است.

وی اظهار کرد: مشابه این شتابزدگی در افتتاح پروژه ها هم اکنون در پروژه های ساخت راه و آزاد راه مشاهده می‌شود. درهمین راستا می توان به قطعه یک آزاد راه تهران ـ شمال اشاره کرد که تکمیل این آزادراه به عنوان دست آورد دولت در حوزه توسعه آزاد راهی مطرح شده و قرار است در بهار سال ۹۶ افتتاح شود.

لاجوردی توضیح داد: طول تونل های این محور بالای یک کیلومتر است و باید مطابق آئین نامه های اجرایی، این تونل ها مجهز به سیستم های تهویه باشند اما براساس بررسی های انجام شده بدلیل عقب ماندگی تجهیز سیستم های تاسیسات از برنامه اجرایی، تجهیز این تونل ها به سیستم تهویه تا شش ماه آینده امکان پذیر نیست، مشکلی که پس از گذشت دو سال از افتتاح قطعه یک واریانت ۳۲۰۰ متری تونل امامزاده هاشم به علت نرسیدن برق شاهد آن هستیم.

این کارشناس حوزه حمل و نقل تصریح کرد: در این میان آنچه مورد مطالبه عموم مردم ایران برای ارزیابی عملکرد دولت ها است افتتاح کامل پروژه ها و نه افتتاح نمایشی پروژه‌­های نیمه تمام است زیرا تجربه افتتاح پروژه های نیمه کاره در سال های گذشته نشان داده است که در اغلب موارد مشکلات جانبی ایجاد شده به هنگام بهره برداری نه تنها در جهت منافع ملی و مردمی نیست بلکه ضرر و زیان مالی هم به همراه دارد.

لاجوردی گفت: با تاکید بر تجربیات اشاره شده انتظار می رود دولت یازدهم که دوران پایانی خود را سپری می کند از افتتاح پروژه های زیرساختی که از لحاظ مهندسی به نقطه پایانی خود نرسیده اند، اجتناب کند تا از این طریق هم ایمنی شریان های اصلی حمل و نقل تامین شود و افتتاح پروژه های نیمه کاره زیان مالی به همراه نداشته باشد.