حمایت معاون وزیر از ورود هواپیماهای فرسوده به کشور

  29 آذرماه سال 93 وزیر راه و شهرسازی در مراسم رونمایی از دستورالعمل جدید تأسیس شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد  خرید و اجاره هواپیماهای بالای 15 سال ممنوع است.

عباس آخوندی با یادآوری این‌که در دستورالعمل قبلی محدودیتی برای ورود هواپیما نداشتیم تا جاییکه هواپیماهای با عمر 40 سال وارد کشور می‌شد، تصریح کرد: این مسئله باعث شده بود ناوگان هوایی ایران جزو پیرترین ناوگان هوایی دنیا باشد.

وی با بیان این‌که سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان لیدر صنعت حمل و نقل هوایی تضعیف شده که باید تقویت شود،‌ افزود:‌ مشکل گسست‌ها در صنعت هوانوردی بحث بسیار مهمی علاوه بر این نحوه ورود بخش خصوصی به این صنعت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

آخوندی با طرح این پرسش که آیا بخش خصوصی با ورود به حمل و نقل هوایی می‌تواند هزینه‌های خود را جبران کند به جدولی اشاره کرد و گفت: در این جدول می‌بینیم که شرکت ایران‌ایر تور در حال محو شدن است، ایران‌ایر رشد جدی نداشته و آسمان نیز به رو به تنزل است.

وزیر راه اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی در بدو تولد پیر متولد شده‌اند. هم‌اکنون متوسط سن هواپیماهای 18 ایرلاین داخلی حدود 22.5 سال است که این مساله نشان می‌دهد تمام ایرلاین‌ها پیر متولد شده‌اند.

آخوندی با بیان این‌که باید با مردم صحبت کنیم و بگوییم که قیمت بلیت یک هواپیمای 10 ساله بیش از قیمت بلیط یک هواپیمای 20 ساله است، گفت: شرکت های هواپیمایی ایران باید به کفایت سرمایه برسند تا بتوانند مجوز پرواز دریافت کنند.

به گزارش تسنیم، این در حالی است که به تازگی چند ایرلاین داخلی با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری هواپیماهایی با سن 18 سال را وارد ناوگان خود کرده اند. با وجود آن‌که خرید این نوع هواپیماها در تضاد کامل با دستورالعمل دو سال پیش ابلاغ شده از سوی وزیر راه وشهرسازی است،‌اما رییس سازمان هواپیمایی کشوری طی اظهاراتی از این کار حمایت کرده است.

علی عابدزاده در گفت‌وگویی با بیان این‌که فضای مالی کشور امکان ورود هواپیمای نو را به ایرلاین‌ها نداده  لذا آنها ناچار به ورود هواپیماهای ارزان قیمت هستند، افزود: ایرلاین‌ها  توانمندی‌های مالی متغییری دارند و با توجه به منابع مالی داخلی به سمت خرید هواپیماهای ارزان قیمت می‌روند.

وی با بیان این‌که سازمان هواپیمایی کشوری اجازه ورود هواپیما با سن بسیار بالا را نمی‌دهد، تصریح کرد:‌ شرکت‌های هواپیمایی ناچار به خرید هواپیماهای دست دوم هستند و این امر مغایر سیاستی که ما دنبال می‌کنیم نیست.

در حالی رییس سازمان هواپیمایی کشوری هواپیمایی کشوری به دنبال ورود هواپیماهای دست دوم و فرسوده به ناوگان هوایی کشور است که طی دو سال اخیر دولت و وزارت راه و شهرسازی با استناد به واقعه برجام و دوران پس از آن یکی از اولولیت‌های کاری خود را ورود هواپیماهای نو به کشور اعلام کرده اند. برنامه‌ای که تا اینجای کار باعث ورورد یک فروند هواپیمای ایرباس 321 نو به کشور شده است.