احتمال فروپاشی صنعت داخلی طلا

 سلیمان مددپور عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان طلا و جواهر استان تهران با اشاره به اثرات وضع قانون مالیات برارزش افزوده در صنعت طلا، اظهارداشت: براساس این قانون ٩ درصد از کل تولیدات طلا به عنوان مالیات کسر می شود درحالی که باید مالیات از سود کالا گرفته شود.

وی با بیان اینکه قانون مالیات برارزش افزوده موجب فروپاشی صنعت طلا و جواهر کشور شده است،‌ افزود:‌ این در حالی است که کشورهایی همچون ترکیه با استفاده از این فرصت وارد ایران شده و بازار را در اختیار گرفته اند.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان طلا و جواهر استان تهران همچنین گفت: در2 سال گذشته چهار هزار و 200 کارگاه طلا و زیورآلات در سراسر کشور تعطیل شده که بیکاری30 هزار و 200 نفر و باطل شدن 750 پروانه کسب را در تهران به دنبال داشته است.

مددپور از برگزاری همایش ملی هنر و صنعت طلا و جواهر ایران با هدف حمایت از تولیدکنندگان در روز شنبه 21 اسفندماه خبر داد و گفت: این همایش با هدف بررسی اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، حمایت از تولید ملی در هنر و صنعت طلا و جواهر و بررسی تاثیر ورود فناوری بر آن برگزار می شود.

حسین پنداروند دبیر انجمن صنعت طلا و نقره استان تهران نیز در همین ارتباط با اشاره به تاریچه صنعت طلا در دنیا و ایران اظهار داشت:‌ گردش مالی طلا و جواهر در جهان افزون بر یک هزار میلیارد دلار است که ایران سهم خوبی در بازار داشت که علت آن اقبال مردم در خرید این محصول و نگاه سرمایه ای به آن است.

پنداروند با بیان اینکه ایران در گذشته در صنعت طلا صادرات محور بود،‌گفت: امروز اگر بتوانیم تولید داخل را تامین کنیم، مانع خروج میلیاردها دلار ارز از کشور می شویم.