آمار فصلی از قیمت مسکن

در این گزارش، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در سه ماهه سوم سال جاری، 4 میلیون و 350 هزار تومان ذکر شده است که در مقایسه با فصل قبل-تابستان 95- معادل 8/ 1 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل، 4/ 8 درصد افزایش داشته است.

 

این در حالی است که میانگین مساحت واحدهای معامله شده در بازار خرید مسکن پایتخت طی پاییز امسال، 89 مترمربع بوده و متوسط عمر بنای این آپارتمان‌ها نیز 9 سال گزارش شده است. مرکز آمار ایران همچنین متوسط قیمت فروش هرمترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران را 4 میلیون و 446 هزار تومان اعلام کرده که میانگین مساحت این زمین‌ها 308 مترمربع بوده است. متوسط قیمت هر مترمربع زمین در شهر تهران طی سه ماهه سوم سال جاری، نسبت به فصل قبل 1/ 2 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 8/ 0 درصد افزایش داشته است. در این گزارش همچنین تحولات فصلی بازار اجاره مسکن پایتخت مورد بررسی قرار گرفته است.

متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های املاک شهر تهران 22 هزار و 424 تومان با میانگین مساحت 74 مترمربع و متوسط عمر بنای 13 سال بوده است که نسبت به فصل قبل 4/ 0 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 6/ 8 درصد، افزایش داشته است. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از گزارش روز گذشته مرکز آمار درخصوص تحولات فصلی بازار مسکن شهر تهران نشان می‌دهد طی پاییز امسال، عمده تقاضا برای خرید مسکن، مربوط به واحدهای مسکونی مصرفی و با میانگین متراژ کمتر از 90‌مترمربع بوده است که میانگین مساحت آپارتمان‌های معامله شده در بازار فروش مسکن طی پاییز امسال این موضوع را تایید می‌کند. این در حالی است که افزایش زیر یک درصدی قیمت زمین در شهر تهران همزمان با پیش‌روی بازار مسکن در فاز پیش رونق طی پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حاکی از مهیا بودن شرایط برای خرید زمین از سوی سازندگان به منظور ورود به ساخت‌وسازهای جدید است.