۱۸ ساعت کار برای اداره حداقل معیشت هر کارگر

علیرضا محجوب رئیس فراکسیون کارگری و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه تامین سبد معیشت خانواده مهم ترین مولفه در تعیین نرخ حقوق کارگران است، تاکید کرد: آنچه که در معیشت مهم است سبد است اما اینکه چه میزان دستمزد می تواند به معاش یک خانواده کارگری که برابر بند ۲ تبصره ۴۳ عبارت است از یک خانواده آماری که طبق برآورد مرکز آمار  ۳.۶۵ نفر است، پاسخ دهد باید گفت این عدد طبق محاسبات تنها بالای ۶۲۰ هزار تومان است.

وی افزود: کل مخارج حدود ۲ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان باید هزینه شود که با این هزینه بتوان حداقل زندگی را تامین کرد؛ برآورد این رقم را فراکسیون کارگری انجام داده و این محاسبه کاملا علمی است که سنوات گذشته انجام شده است.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس همچنین گفت: ما قیمت هر کالری را بر اساس بانک مرکزی درآورده و به ضریب کالری مورد نیاز رساندیم و هزینه غذا را در آورده ایم و منشاء قیمت ها و محاسبات روشن است،  همه گروه ها نیز آن را قبول دارند و هیچ کسی معترض محاسبه نیست.

محجوب تاکید کرد: آنچه که امروز وجود دارد این است که تمام کسانی که کمتر از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دریافت می کنند و هزینه می کنند دچار مضیقه هستند و ما درباره عده خاصی صحبت نمی کنیم   بلکه متوسط خانوار مرکز آمار را لحاظ کردیم و باید آن را برابر قانون اعمال کنیم.

وی با اشاره به اینکه سبد معیشت در برگیرنده کالری مصرفی، حمل و نقل، مسکن و پوشاک و سایر نیازهای ضروری است، درخصوص اینکه چه درصدی از کارگران دریافتی شان منطبق با متوسط دستمزد برآورد شده فراکسیون کارگری است، اظهارداشت:  ۳۹ و نیم درصد پرداختی کارگران این مسئله (سبد معیشت) را پوشش می دهد و بنابراین حدود ۶۰ درصد حقوق کارگران نسبت به این موضوع کسری دارد.

محجوب با بیان اینکه وی و نمایندگان کارگران تاکنون پیگیری های متعددی را در راستای تعیین دستمزد کارگران مطابق با سبد معیشت آنها انجام داده اند، گفت: متاسفانه مسئولین می خواهند در حد تورم و تراز تورم عمل کنند در حالی که تورم گویاست؛ متاسفانه به طور سنواتی و تاریخی حقوق کارگران را کم دادند و این کم را ادامه دادند.

 وی با تاکید براینکه حدود۴۰ درصد نیازهای کارگران بر اساس حقوق شان برطرف می شود، گفت: بنابراین اگر کسی بخواهد به رقم مطلوب برسد باید دو بار و نیم کار کند یعنی به جای ۸ ساعت باید ۱۸ ساعت کار کند که حداقل معیشتش را اداره کند.