دولت در بخش مسکن نمره مردودی می گیرد

گروه اقتصادی – یک کارشناس حوزه مسکن گفت: دولت در زمینه مسکن در سال 95 نمره ردی می گیرد.

به گزارش افکارنیوز، بیت الله ستاریان درباره عملکرد دولت در سال 95 اظهار کرد: برای سال 95 احتمال می دادیم شاهد رونق بازار به سبب امضای برجام باشیم در حالی که این اتفاق نیافتاد.

وی تصریح کرد:‌4 سال است که رکود در بازار مسکن حاکم شده که البته ناشی از وضعیت اقتصاد کلان کشور بوده است و از نوع رکودی که معمولا هر چند سال یکبار در بخش مسکن رخ می دهد،‌نبوده است. 

وی افزود:‌ به دلیل وضعیت اقتصاد کلان در اثر تحریم ها و فشار اقتصادی که تمام ابعاد اقتصاد را تحت تاثیر  قرار داده،‌انتظارات برآورده نشد و تحولات با وجود امضای برجام با کندی پیش رفت.

وی تاکید کرد: تنها شاهد آثار روانی امضای برجام بودیم به طور یکه در 2-3 ماه پایانی اسل 95 اتفاق خاصی نیافتاده است. 

وی گفت: احتمال می دهیم سال آینده شرایط بهتر شود البته همه چیز به رشد اقتصادی برمی گردد و اگر رشد اقتصادی محقق شود شاهد افزایش میزان تولید مسکن،‌میزان سرمایه گذاری ها،‌معاملات و در نهایت قیمت مسکن خواهیم بود.

ستاریان خاطر نشان کرد:‌ دولت در سال 95 در بخش مسکن کار خاصی انجام نداده در حالی که باید برنامه جامع تهیه و ارائه کند زیرا بخش مسکن اکنون نیازمند برنامه جامعه و مانع است.

وی توضیح داد:‌ سه دلیل را باید در مورد علت موفق نبوده دولت در بخش مسکن ذکر کرد؛ ‌1-تامین منابع مالی ( تمام ابزارهای مالی،‌تسهیلات،‌مسکوکات، صندوق های سرمایه گذاری و ...) 

2-بخش سخت افزاری و زیر بنایی صنعت ساختمان مانند تولید مصالح و ... دچار ورشکستگی و کاهش تولید شده اند.

3-بخش نرم افزاری که همان تدوین قوانین و رفع موانع دست و پاگیر است. 

وی خاطر نشان کرد:‌در زمینه مسکن نمی توان به دولت نمره داد و در اصل دولت در این بخش مردود شده است. 

این کارشناس بخش مسکن پیش  بینی کرد: در نیمه های سال 96 می توان شاهد حرکت هایی در بخش مسکن بود البته اگر رشد اقتصادی رخ دهد.