از فردا شیر و سایر فرآورده های لبنی ارزان می شود

محمدحسن نعمت اللهی،مدیر روابط عمومی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در رابطه با افزایش قیمت برخی از محصولات لبنی توسط دو شرکت تولیدکننده، گفت: به دنبال افزایش قیمت محدود توسط دو شرکت که بدون هماهنگی با سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و اخذ مجوزهای قانونی انجام پذیرفته، در این زمینه موضوع در دستور کار واحد های تخصصی و نظارتی سازمان قرار گرفت و به دنبال انجام بازرسی و سایر اقدامات لازم مقرر شد این دو واحد قیمت های این محصولات را به قیمت سابق برگردانند.

وی در ادامه افزود: بدیهی است عرضه هیچ کالای لبنی با قیمت هایی مازاد بر قیمت های سابق به هیچ عنوان مورد پذیرش این سازمان نبوده و با هرگونه تخلف در این زمینه برخورد می شود.

نعمت اللهی با بیان اینکه شرکت های مذکور این اقدام را به صورت خودسرانه صورت داده‌اند، تصریح کرد: مردم می توانند از فردا شیر و سایر فرآورده های لبنیاتی را با قیمت سابق، خریداری کنند.

 

وی تأکید کرد: از مردم درخواست می شود در صورت مواجه با هرگونه تخلف در بخش عرضه و فروش، موضوع را جهت رسیدگی سریع به سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات مردمی از طریق شماره تلفن 124 در سراسر کشور اعلام کنند.
 
 
مدیر روابط عمومی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در پایان متذکر شد: همچنین به کلیه واحدهای تولیدی، توزیعی و عرضه کنندگان اعلام می‌شود که هرگونه افزایش قیمت بدون هماهنگی و اخذ مجوز های قانونی ممنوع بوده و با متخلفین بر اساس قانون تعزیرات حکومتی قانون نظام صنفی و سایر قوانین مرتبط برخورد خواهد شد.
 
بطری و ظروف متهم گرانی های اخیر شدند

 

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی با اشاره به علل افزایش قیمت محصولات لبنی دو برند مطرح در بازار اظهار داشت: در تعطیلات نوروز افزایش تغییر در بهای تمام شده محصول از جمله علل گرانی های اخیر محسوب می شود که طی جلسه روز گذشته قرار بر این شد که دو شرکت تا تکمیل روند بررسی مدارک از سوی سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار قیمت های خود را به روند قبلی بازگردانند.

 

وی افزود: افزایش حقوق و دستمزد در سال جاری و تغییرات 50 درصدی قیمت در مواد پتروشیمی، بطری و ظروف مصرفی و سایر هزینه های سربار موجب شد تا دو کارخانه لبنی اقدام به افزایش قیمت شیر و ماست نمایند.

 

باکری ادامه داد: همه ساله سازمان حمایت افزایش حداقل 6 درصدی را در محصولات لبنی لحاظ می نماید، از این رو افزایش 12 درصدی قیمت این دو محصول لبنی به سبب بالا رفتن هزینه های تمام شده منوط به تصمیم گیری ستاد تنظیم بازار است.

 

دبیر انجمن صنایع لبنی در پاسخ به این سؤال که چرا علی رغم افزایش قیمت این دو محصول نرخ خرید شیر خام به عنوان ماده اولیه تولید افزایش نیافت، بیان کرد: افزایش قیمت لبنیات هیچ گونه ارتباطی با نرخ خرید شیر خام از دامداران ندارد و تنها مربوط به هزینه های سربار، تولید و بسته بندی است از این رو اگر دامداران ادعایی مبنی عدم پوشش هزینه های تولید دارند میتوانند مدارک خود را به سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده ارائه دهند.

 

وی با بیان اینکه نرخ  مصوب هزار و 440 تومانی  واقعی نیست، تصریح کرد: نرخ مصوب هزار و 440  حدود دو سال و نیم گذشته تنها به منظور تشویق تولیدکنندگان اعلام شد اما باید گفت که نرخ واقعی خرید شیر خام از دامداران همین بهای هزار و 200 تا هزار و 250 تومان است.