اقبال خودروهای چینی در بازار

در روزهای ابتدایی سال جاری بازار خودروهای داخلی اوضاع آرامی دارد و قیمت‌ها نسبت به روزهای پایانی سال گذشته تقریبا تفاوتی نداشته است.در چنین شرایطی بازار خودروهای وارداتی با کاهش قیمت روبه‌رو شده و برخی از این خودروها تا 7 درصد افت قیمت را نیز تجربه کرده‌اند.

دلیل این اتفاق، ترخیص بخشی از خودروهای وارداتی از گمرک در روزهای پایانی سال گذشته و همچنین اقدام واردکنندگان خودرو برای آزادکردن ضمانتنامه‌های بانکی خود بوده است که باعث شده برای تامین نقدینگی، خودروهای وارداتی را با قیمت پایین‌تری عرضه کنند. به گفته کارشناسان بازار خودرو، خودروسازان در سال جدید باید بر تولید و عرضه محصولات جدید و با کیفیت تمرکز کنند. سال گذشته خودروسازان توانستند عقب‌ماندگی سال‌های گذشته در زمینه تیراژ تولید را جبران کرده و تولید محصولات خود را در حد برنامه پیش‌بینی شده افزایش دهند.

اما با رسیدن تیراژ تولید خودروهای داخلی به سطح مطلوب هم‌اکنون وقت تمرکز بر کیفیت و تولید محصولات جدید است. در این زمینه خودروسازان باید با استفاده از شرکای خارجی خود خودروهای جدید را جایگزین خودروهای قدیمی در حال تولید کنند.

در فرایند تولید خودروهای جدید خودروسازان باید داخلی‌سازی را در دستور کار خود قرار دهند تا قیمت تمام شده تولید این محصولات کاهش یافته و با قیمت مناسبی به دست مصرف‌کنندگان برسد. البته باید توجه داشت که داخلی‌سازی منجر به کاهش کیفیت خودروهای تولیدی نشود و در این زمینه قطعه‌سازان داخلی باید با سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی سطح کیفی قطعات تولیدی را افزایش دهند.

 همچنین با قراردادهای منعقده بین خودروسازان داخلی و خودروسازان معتبر جهانی در سال گذشته پیش‌بینی می‌شود در سال جدید خودروهای جدید و به‌روزی وارد بازار شود و البته خودروسازان باید با افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت تمام شده تلاش کنند که این محصولات را با قیمت مناسبی به دست مصرف‌کنندگان برسانند.

بازار سال 96 در اختیار خودروهای چینی است

بابک صدرایی ، کارشناس بازار خودرو

در سال 96 به دلیل نبود خودروهای داخلی متنوع و قدرتمند در رنج قیمتی 50 تا 80 میلیون تومان بازار در تسخیر خودروهای چینی قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، در رنج‌های قیمتی دیگر بازار با تنوع نسبی خودرو روبه‌رو است ولی به دلیل اینکه در محدوده قیمتی 50 تا 80 میلیون تومان تنوع چندانی وجود ندارد لذا پیش‌بینی می‌شود تا این بازار در سال 96 در اختیار خودروهای چینی قرار بگیرد.

در بازار خودروهای زیر 55 میلیون تومان سال گذشته چندین خودروی جدید مانند کوئیک سایپا، دنا پلاس و 207 صندوقدار معرفی شدند که این خودروها در سال 96 وارد بازار می‌شوند و لذا در این رنج قیمتی با تنوع اندکی روبه‌رو هستیم. در رنج خودروهای 80 تا 100 میلیون تومان نیز خودروهای فرانسوی و کره‌ای جدید وارد بازار شده یا خواهد شد و هم‌اکنون خودروهای هیوندای ا‌ی 10 و ‌ای 20 از سوی کرمان موتور وارد بازار شده و خودروهای النترا و اکسنت نیز در سال 96 به بازار ایران اضافه می‌شوند.

همچنین خودروی پژو 2008 که عنوان می‌شود زیر 100 میلیون تومان قیمت خواهد داشت نیز در سال جدید وارد بازار خواهد شد و لذا در این رنج قیمتی نیز در سال 96 شاهد تنوع اندک محصولات خواهیم بود.

درباره‌این موضوع که آیا امکان کاهش قیمت خودرو در سال 96 وجود دارد یا خیر نیز باید گفت که به دلیل افزایش هزینه‌هایی که خودروسازان هر ساله با آن روبه‌رو می‌شوند امکان کاهش قیمت خودرو در سال جدید پیش‌بینی نمی‌شود. در حال حاضر تقویت خدمات پس از فروش از سوی خودروسازان ضرورت دارد و بازار خودرو هر روز به سمت رقابتی شدن پیش می‌رود و لذا در این بازار لزوم توجه بیشتر به موضوع مهم خدمات پس از فروش برای جلب رضایت مشتری احساس می‌شود. در حوزه ارائه خدمات پس از فروش اقداماتی انجام شده است ولی هنوز تا رسیدن به استانداردهای روز دنیا فاصله وجود دارد و بنابراین باید قدم‌های جدی‌تری در این عرصه برداشته شود.

دولت به فکر کاهش قیمت خودرو و افزایش توان خرید باشد

محمد امام‌بیگی ، کارشناس فروش خودرو

رکود موجود در بازار کشور از یک طرف به خاطر خبرهای پسابرجامی و ورود خودروسازان جدید همراه با محصولات جدیدشان به بازار کشور است و از طرف دیگر هم مشتریان به دلیل گلایه‌هایی که از قیمت بالا و کاهش کیفیت محصولات تولید داخل دارند، دست از خرید کشیده‌اند.

در این میان اما با دو شیوه شاید بتوانیم بازار خودرو را تکان دهیم. اول از همه، افزایش رشد اقتصادی کشور که موجب بالا رفتن توان خرید مشتریان خواهد شد و دوم نیز تغییر شرایط مالی. یعنی اینکه دولت وضعیت را به گونه‌ای پیش ببرد که مشتریان بتوانند خودروی خود را تهیه کنند. دولت باید نظارت خود را بر صنعت خودرو بیشتر کند و سیاست کاهش هزینه‌های تولید را حالا که تحریم‌های خودرویی برداشته شده در پیش بگیرد تا از آن طرف بتواند کم‌کم اقدام به کاهش قیمت خودرو و افزایش توان خرید مردم کرد.

بازار خرید و فروش خودرو در تعطیلی

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو

با پایان یافتن تعطیلات نوروزی، همچنان بازار خرید و فروش خودرو در تعطیلی به سر می‌برد و تاکنون استارت فعالیت در بازار خودروهای داخلی و وارداتی زده نشده است. درباره افت 5 تا 20 میلیونی قیمت برخی از خودروهای وارداتی در بازار نیز باید گفته شود که در روزهای پایانی اسفند ماه تویوتا NX300 حدود 20 میلیون تومان افت قیمت داشت و هم‌اکنون نیز این افت قیمت وجود دارد به‌طوری که در اواخراسفند ماه قیمت تویوتا NX300 که 362 میلیون بود 20 میلیون افت قیمت یافت و امروز نیز حدود 346 میلیون در بازار است.

 از سوی دیگر، افت 5 میلیونی قیمت توسان و 10 میلیونی سانتافه در روزهای پایانی اسفند ماه هم دیده شد اما هم‌اکنون قیمت توسان معمولی 188 میلیون و مدل فول این خودرو 198 میلیون است در حالی که در ماه گذشته به ترتیب194 و 205 میلیون در بازار قیمت داشت همچنین در حال حاضر قیمت سانتافه 243 میلیون است این در حالیست که قیمت این خودرو در اسفند ماه 254 میلیون در بازار بوده است.

قیمت خودروهای وارداتی‌ از اواخر اسفند تا به امروز حدود 5 تا 8 درصد افت قیمت داشته است و در حال حاضر قیمت اپتیما از 191 میلیون تا 202 میلیون در بازار با توجه به آپشن‌ها متفاوت است. همچنین سراتو 141 میلیون و النترا 147 میلیون است در حالی که در ماه گذشته قیمت سراتو 145 میلیون و النترا نیز 153 میلیون بوده است. همچنین هم‌اکنون قیمت دو خودرو هیوندای i20 و i10 به ترتیب 90 و 74 میلیون و اکسنت نیز 114 میلیون در بازار است.

بدهی واردکنندگان و موعد سررسید ضمانتنامه‌های بانکی موجب شد که بسیاری از فروشندگان خودروهای وارداتی در روزهای پایانی اسفندماه اقدام به کاهش قیمت وارداتی‌ها کنند به‌طوری که با ورود به سال جدید و اتمام تعطیلات همچنان اغلب خودروهای وارداتی در بازار با افت قیمت همراه است. همچنین قیمت خودروهای داخلی نیز به دلیل عدم صدور فاکتور توسط شرکت‌ها چندان بازار مشخصی ندارد اما بررسی قیمت‌ها در بازار حاکی از افت قیمت خودروهای داخلی در بازار دارد به‌طوری که اختلاف قیمت خودروها در بازار تقریبا از بین رفته و به نرخ کارخانه نزدیک شده است.

درحال حاضر قیمت پژو پارس 37 میلیون و 600 هزار، پژو 405 نیز 30 میلیون، پژو 405 SLX حدود 31 میلیون و 800، پژو 206 تیپ 2 حدود 33 میلیون و 700، پژو 206 تیپ 5، 37 میلیون و 600 و پژو V8 نیز 38 میلیون و 200 و سمند LX حدود 32 میلیون، سمند SE نیز 29 میلیون و دنا 43 میلیون و 700 هزار تومان در بازار قیمت دارد. همچنین هم‌اکنون قیمت ساندرو استپ وی 62 و نیم میلیون و ساندرو اتوماتیک نیز 53 میلیون و 200 هزار تومان در بازار است.