آمارها از بیکاری و اشتغال چه می گویند؟

گروه اقتصادی – این اظهرات در حالی بیان شد که بر اساس آخرین سرشماری در سال 95 و به گفته رییس مرکز آمار ایران نرخ بیکاری کشور از 11 درصد در سال94 به 12.4 درصد در سال 95 رسیده است و در 2 سال یک میلیون و 90هزار نفر به جمعیت فعال کشور اضافه شده که 615 هزار نفر آن شاغل و 494 هزار نفر نیز به جمعیت بیکاران اضافه شده است.

به گزارش افکارنیوز، بنابر اظهارات امیدعلی پارسا؛ نرخ بیکاری مردان در سال95 معادل 10.5 درصد بوده است ولی نرخ بیکاری زنان 20.7درصد بوده است، همچنین نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله نیز برای سال 95 معادل 29.4 درصد و برای جوانان 15تا 29 ساله نیز 25.9 درصد بوده است.

به گفته وی،جمعیت غیرفعال کشور 397 هزار و330 نفر کاهش یافته است، به این معنا که نسبت به سال 94، افرادی که دنبال کار نبوده اند و به دنبال کار آمده اند، افزایش یافته است.

وی بیان کرده است؛ بالاترین حد بیکاری در کشور اگر قرار باشد برآورد شود و همه کسانی که کمتر از44 ساعت کار می کنند، بیکار محاسبه شود، باید 10 - 12درصد به نرخ بیکاری اضافه کند، ولی در دنیا تعریف این است که هر فردی یک ساعت در هفته کار کند، بیکار نیست.

مقایسه وضعیت نرخ بیکاری در 5سال گذشته

این در حالی است که تعداد فراوانی از اقتصاددانان نیز نمره دولت در زمینه مهار بیکاری و اشتغال را قابل قبول ندانسته و امتیازی بین ضعیف تا متوسط برای آن در نظر گرفته اند.

همچنین در مهرماه 95 کاظم جلالی،رییس مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی اعلام کرد که نرخ بیکاری سال 94 از سوی دولت 11 درصد عنوان شده که اگر این میزان را بپذیریم نشان می‌دهد وضعیت اشتغال گروه‌های سنی، جنسی و تحصیلی مختلف در حوزه بیکاری خوب نیست، همچنین در این سال، 2 میلیون و 700 هزار بیکار داریم که با احتساب شاغلان ناقص این میزان به 4 میلیون و 800 هزار نفر و با احتساب جمعیت فعال دلسرد از اشتغال این میزان به 7 میلیون نفر می‌رسد که رقم فوق تا سال 1400 به 11 میلیون بیکار خواهد رسید که باید توجه داشت تبعات بیکاری صرفا اقتصادی نبوده و بحران‌های زیادی مثل طلاق و اعتیاد را به دنبال دارد.

وی در ادامه با ابراز تاسف از این موضوع که هنوز ایجاد اشتغال به عنوان موضوع محوری قرار نگرفته، گفت: رشد اقتصادی اشتغالزای بدون اتکاء به نفت باید دنبال شود.

حال این سووال پیش می آید که با توجه به آمارهای رسمی اعلام شده از سوی نهادهایی که دولت آنها را قبول دارد،‌چگونه رییس جمهور دستاوردهای دولت در عرصه اشتغال را در سال 95، در مقایسه با 25 سال گذشته بی‌نظیر خوانده است؟

اگر واقعا شغلی ایجاد شده  چرا در بطن جامعه شاهد حضور حداقل چند جوان بیکار در خانواده ها هستیم؟ آیا دولت به آمار طلاق های صورت گرفته در نتیجه بیکاری و فقر خانواده ها توجه ندارد؟ آیا دولتمردان اطلاعی از وضعیت نامناسب اقتصادی در نتیجه نبود شغل و بیکاری ندارند؟

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری انتظار می رود رییس دولت یازدهم آمارهای صحیح درزمینه بیکاری، اشتغال،‌رشد اقتصادی، رکود بازار و ... را در اختیار افکار عمومی قرار دهد زیرا مردم حق دارند بر اساس واقعیات موجود جامعه دست به انتخاب بزنند.