آقای نعمت‌زاده، براساس کدام تحلیل مشکل صنعت فقط با وام حل می‌شود؟

به گزارش افکارنیوز، وزیر صنعت، معدن و تجارت دیروز بخش اعظم مشکلات واحدهای تولیدی را کمبود نقدینگی و تسهیلات بانکی عنوان کرد که در همین راستا با توجه به ظرفیت بانکی کشور، سال گذشته 161 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت و معدن پرداخت شده است. بنا به گفته محمدرضا نعمت زاده، این میزان پرداخت تسهیلات نسبت به سال 94 حدود 32 درصد افزایش داشته است. وی در خصوص پرداخت تسهیلات به بخش تجارت نیز گفته است: در سال گذشته 72 هزار میلیارد تومان پرداخت شده که نسبت به سال 92 حدود 26 درصد افزایش پرداخت تسهیلات وجود داشته است.

بر این اساس، در مجموع در سال گذشته  ۲۳۳ هزارمیلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌ها به بخش صنعت، معدن و تجارت پرداخت شده است.

از سوی دیگر، چندی پیش رییس کل بانک مرکزی، از  طرح تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط به‌عنوان موفق‌ترین طرح نظام بانکی یاد کرد؛ به گفته ولی‌الله سیف، بخش قابل‌توجهی از تسهیلات 477 هزار میلیارد تومانی که تا بهمن‌ماه سال گذشته پرداخت‌شده، به کمک بنگاه‌ها آمده است.

پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی به اعتقاد مقامات دولتی، تا حدی منجر به حرکت در آمدن چرخ‌های بخش صنعت شده است؛ تا جایی که صحبت از رشد اقتصادی 5 درصد بخش صنعت می‌کنند.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، همین‌که 5 درصد رشد در بخش صنعت داشتیم، یعنی رکودی وجود ندارد؛ این البته به این معنا نیست که همه واحدهای صنعتی از رشد برخوردار باشند. این‌که ما دو فصل رشد اقتصادی داشته باشیم، به معنای این است که رکود نداریم.

به باور وی، طی ماه‌های گذشته اغلب واحدهای موجود درخواست توسعه داشتند؛ این نشان می‌دهد که امید افزایش یافته است و با توجه به شرایط بازار، واحدها درخواست توسعه داشتند.

در این میان، سوالی که مطرح است، این‌که با وجود اعتقاد دولتی‌ها به اثرگذاری تسهیلات به بخش صنعت، آیا واقعا این تسهیلات به کمک تولید و صنعت آمده است؟ مهدی پور قاضی، رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران در این خصوص می‌گوید: کاری که دولت باید انجام دهد، کمک به آسیب‌شناسی بخش‌های مختلف صنعت و بعد از آن، تدوین استراتژی و توسعه صنعتی است. این کار هنوز برای صنعت کشور انجام‌نشده است و بیشتر انرژی دولت صرف پرداخت وام به بنگاه‌های صنعتی شده است.

به گفته وی، در سال گذشته دولت بدون برنامه تصمیم گرفت مبالغی را وام بدهد. بخشی از تسهیلات اعلام‌شده برای سرمایه در گردش بنگاه‌ها پرداخت‌شده و بخشی هم پرداخت‌نشده است. در سال جدید بنا بر اعلام آقای نوبخت سخنگوی دولت، دوباره سیاست این است که به بنگاه‌ها وام پرداخت شود اما سوال این است که بر اساس کدام تحلیل تنها وام و تامین سرمایه مشکل صنعت کشور را حل می‌کند؟

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران عنوان می‌کند: در صنعت به برنامه نیاز داریم، اما به نظر می‌رسد در سال جاری هم در زمینه تسهیلات‌دهی به بنگاه‌های کوچک و متوسط تغییر قابل‌توجهی اتفاق نیفتد و روند سال 95 را دوباره طی کنیم. از سوی دیگر، باید توجه کنید که دولت بانک‌ها را موظف به پرداخت تسهیلات می‌کند و با توجه به محدودیت منابع بانک‌ها روند تسهیلات‌دهی با چالش بزرگی همراه است.