افزایش بیکاری در جامعه/ یک میلیون 300 هزار نفر در سال گذشته بیکار شدند / وزیر تعاون بیکاری را امری عادی می داند

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز با اشاره به حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونین و مشاورینش در جلسه دیروز مجلس گفت: متاسفانه آقایان جلسه را غیر علنی و غیر رسمی برگزار کردند. کاش جلسه علنی بود و مردم متوجه می شدند که وزیر در مورد اشتغال و بیکاری در جامعه چه می گوید.

وی با اشاره به گذشت سه سال و 9 ماه از عمر دولت یازدهم و باقی ماندن تنها سه ماه از فعالیت این دولت، افزود: در حال حاضر موقع حسابرسی و کلاس حساب است اما آقایان بجای پس دادن حساب، به قرائت انشاء و بیانیه پرداختند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اظهارات منصوری معاون وزیر در جلسه دیروز مجلس گفت: این مقام مسئول مطلبی مطرح کرد که ترجمه طرح نخست وزیر هند در دهه 80 برای جامعه آن زمان هند در سه شاخص آی تی و توانمند سازی افراد ، مشاغل زنان و صادرات بود. 

حاجی دلیگانی افزود: این اظهارات نشان داد که معاون وزیر شناختی از جامعه ایرانی ندارد و بیشتر مطالعات وی مربوط به خارج از کشور و جامعه غیر هدف بوده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در جلسه دیروز مجلس وزیر و معاونش طوری سخن می گفتند که انگار بیکاری در جامعه اصلا معضل نیست و بلکه یک موضوع ساده است و بیکاران محکوم به بیکاری هستند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تصریح کرد: از حرفهای وزیر و معاونش اینگونه برداشت می شد که کسی در خصوص بیکاری مسئول نیست و نباید به مجلس و ملت پاسخگو باشد.

حاجی دلیگانی اظهارات ربیعی و مشاورش را توهین به شعور مردم دانست و گفت:  برگزاری کلاش انشا به جای حساب پس دادن آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، توهین به شعور ملت است.

وی تصریح کرد: با اظهارات وزیر تعاون مشخص شد که دولت روحانی تلویحا شکست در ایجاد اشتغال در چهار سال گذشته را پذیرفته است.

حاجی دلیگانی با اشاره به یکی از مصاحبه های منصوری در ابتدای سال 95 گفت:  وی در آن مصاحبه گفته بود که نرخ بیکاری تا پایان سال تک رقمی می شود اما آمارها نه تنها از کاهش بیکار حکایت ندارد بلکه نشان می دهد که در حال حاضر بیکاری نسبت به سال گذشته یک و نیم برابر افزایش یافته است.

نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات سلمان خدادادی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در جلسه دیروز مجلس گفت: وی رسما اعلام کرد که در سال گذشته یک میلیون 300 هزار نفر بر خیل عظیم بیکاران افزوده شده است.

حاجی دلیگانی افزود: همچنین مرکز پژوهشهای مجلس گزارشی ارائه داده که بیکاری از 11 درصد به 12/4 درصد رسیده و نرخ بیکاری افراد تحصیل کرده به 25 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری پنهان در کشور خیلی بالاست، گفت: وزیر تعاون و معاونش اعلام کردند که بین رشد و ایجاد اشتغال و بیکاری هیچ رابطه ای وجود ندارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر رشد 7/4 درصدی در کشور گفت: وزیر تعاون و معاونش می خواستند برای عبور از انتقادت تند نمایندگان مبنی بر اینکه چطور در کشور رشد 7/4 درصدی وجود دارد اما اشتغال ایجاد نشده، گفتند که بین این 2 مقوله رابطه ای وجود ندارد و با رشد در جامعه الزاما اشتغال ایجاد نمی شود.

حاجی دلیگانی اضافه کرد: سوال ما از دولت روحانی و شخص رئیس جمهور این است که چرا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به آمارهای خلاف واقع روی آوردند و چرا حقایق به ملت گفته نمی شود.

وی در همین راستا به آمار بیکاری از قول وزیر تعاون اشاره کرد و گفت: وزیر در جلسه دیروز گفت که «حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیکار در کشور وجود دارد» این در حالی است که طبق آمار  مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی از سال ۸۴ تا ۹۴، هشت میلیون بیکار در کشور داشتیم که تنها حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر مشغول به کار شده اند. بنابراین شش و نیم تا هفت میلیون نفر در کشور بیکار هستند.