خریدهای ایران، بوئینگ را نجات داد

دنیس مویلنبورگ، مدیرعامل شرکت بوئینگ پس از نشست سالانه این شرکت در شیکاگو به خبرنگاران گفت: تحویل هواپیماها به ایران در سایل آینده «همچنان در دستور کار قرار دارد.»

بوئینگ در حال «پیشرفت مستمر» در نهایی کردن شرایط فروش 80 فروند هواپیما به شرکت ایران ایر قرار دارد و انتظار دارد اولین هواپیماها را در سال آینده میلادی به تهران تحویل دهد. این اولین هواپیمای آمریکایی خواهد بود که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تحویل ایران می شود.

دنیس مویلنبورگ گفت: «این مسئله همچنان در دستور کار قرار دارد...این واقعا مهم است که در همه گام های این پروسه، ما داریم دست به دست دولت آمریکا کار می کنیم.»

قرارداد 16.6 میلیارد دلاری بوئینگ با ایران ایر و یک قرارداد 3 میلیارد دلاری این شرکت با هواپیمایی آسان 2 مورد از ابتکارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را در مقابل هم قرار داده است: وعده های انتخاباتی وی در زمینه سخت گیری بیشتر در قبال ایران و قول وی برای تقویت صادرات کالاهای آمریکایی برای افزایش فرصت های شغلی در اقتصاد این کشور.

دیوید الماسی، معاون مرکز ملی تحقیقات عمومی که یک اندیشکده محافظه کار آمریکایی است در این نشست سالانه اظهار داشت: «قراردادهای بوئینگ با ایرلاین های ایرانی ناسازگار به نظر می رسد.»

معامله با شرکت ایران ایر، موجب افزایش فروش هواپیماهای بوئینگ 777 خواهد شد. این در حالی است که فروش هواپیماهای برد بلند این شرکت آمریکایی اخیرا کاهش یافته و مشتریان منتظر مدل های جدیدی هستند که انتظار می رود در سال 2020 وارد بازار شود.

مویلنبورگ افزود: «ما مرحله کسب مجوز را پشت سر گذاشته ایم.» بوئینگ «در حال کار بر روی ساختار تامین مالی این قراردادهاست.»

مدیرعامل بوئینگ گفت، اگر هواپیماهای فروخته شده به ایران ایر را به فهرست فروش شرکت اضافه کنیم، 90 درصد هواپیماهای تولید شده توسط شرکت در طی 2 سال آینده فروخته خواهند شد. این مسئله ریسک کاهش یک سوم از تولید شرکت و بازخرید احتمالی نیروها را کاهش خواهد داد.