پنهان‌سازی آمار واردات در دولت روحانی+ سند

 یکی از راهکارهایی که خبرنگاران برای دست‌یابی به اطلاعات موردنیاز خود برای تهیه گزارش، خبر و طرح نکات مثبت و منفی تجارت خارجی کشور در سال‌های گذشته  مورد استفاده قرار می‌دادند، از طریق آماری به‌دست می‌آمد که  در سامانه اطلاع‌رسانی گمرک جمهوری اسلامی ایران، برای شفاف‌سازی  قرار داشت اما در  بیش از یک سال گذشته  این آمار حذف شده و به تعداد محدودی تقلیل یافته است.

بر این اساس با مراجعه به آمار ماهانه و سالانه گمرک، برای به‌دست آوردن میزان واردات یا حتی صادرات یک محصول تنها به 15 محصول عمده وارداتی و صادراتی اشاره و مابقی از روی سامانه آمار گمرک برداشته شده است.

کاربران مختلف ازجمله فعالان اقتصادی و خبرنگاران برای دست‌یابی آمار «اقلام» تجاری در شرایط جدید مجبور به مراجعه به بخش «جزئیات» آمار گمرکی هستند و برای دسترسی به آمار واحد برای یک کالا مجبور به جمع کردن کالاهای واردشده به کشور از گمرکات و کشورهای مختلف هستند که این امر کاری زمان‌بر بوده و امکان و ایجاد خطا را در جمع‌بندی‌ها به‌همراه دارد.

درصورتی که فردی قصد آگاهی از میزان روغن پالم واردشده به کشور را داشته باشد باید بیش از 25  مورد داده، مربوط به واردات از کشورها و گمرکات مختلف کشور را با یکدیگر جمع کند تا به آمار کلی واردات روغن پالم دست یابد، در حالی که در سال‌های گذشته مجموع رقم واردات روغن پالم و سایر آمار مورد نیاز در سامانه گمرک، در دسترس عموم قرار داشت.

گفتنی است انتشار آمار مربوط به واردت کالاهای غیرضروری در دولت یازدهم  مانند سنگ‌پا، سنگ‌قبر، چوب‌کبریت،و غیره یا واردات بیش از اندازه یک کالا مانند روغن پالم حساسیت‌های زیادی را برای دولت به‌همراه داشته است.