حذف کارت سوخت بنزین در جایگاه‌ها

 ناصر رییسی فر  در پاسخ به این پرسش که تا کنون حذف کارت سوخت بنزین در چند جایگاه به اجرا درآمده است، گفت: در حال حاضر کارت سوخت بنزین در 5- 6 جایگاه در غرب تهران به صورت پایلوت از نیمه های فروردین ماه حذف شده است و علاوه بر آن حدود 5 جایگاه کوچک ساخته شده در تهران نیز که تک سکویی هستند بدون کارت سوخت بنزین عرضه می کنند.

وی افزود: البته این طرح پایلوت در جایگاههایی به اجرا درآمد که عرضه کننده دو فراورده بنزین و گازوئیل هستند که حذف کارت سوخت فقط در مورد بنزین به اجرا درآمد و گازوئیل مشمول طرح حذف کارت سوخت نمی شود برای آنکه در مورد گازوئیل مسائل پیمایش کامیونها مطرح است و درصورت حذف کارت سوخت فقط این طرح در مورد بنزین اجرا خواهد شد.

رییسی فر درمورد اینکه آیا اجرای طرح پایلوت حذف کارت سوخت تا کنون موفقیت آمیز بوده است گفت: اجرای طرح پایلوت در 5-6 جایگاه تهران بسیار موفقیت آمیز بود است. در واقع با حذف کارت سوخت و معطلی که بابت سوخت گیری ایجاد می شد 35 تا 45 درصد ظرفیت جایگاهها برای عرضه بنزین افزایش یافته است.

وی درباره زمان اجرای طرح حذف کارت سوخت در کل کشور، اظهار داشت: طبق مصوبه مجلس در قانون بودجه 96 تصمیم گیری درباره حذف کارت سوخت بر عهده وزارت نفت گذاشته شده است و وزات نفت با توجه به اجرای موفقیت آمیز طرح پایلوت از نیمه فرودین ماه قرار بود از ابتدای اردیبهشت ماه حذف کارت سوخت برای بنزین را در سراسر کشور اجرا کند اما تا کنون اجرایی نشده است اما به نظر می رسد در نهایت این اتفاق خواهد افتاد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود موافقت با حذف کارت سوخت درسال گذشته یکباره طرح ابقای کارت سوخت در مجلس مورد موافقت قرار گرفت، گفت: این تصمیم برای خود ما هم جای سوال دارد البته هنوز به تصویب علنی مجلس نرسیده است و مشخص نیست چرا برخی با حذف کارت سوخت بنزین مخالفند و آنطور که برداشت می شود عده‌ای، موضوع کارت سوخت را با سامنه هوشمند جایگاه‌ها اشتباه می‌گیرند. ما می‌گوییم کارت سوخت فسادانگیز و ناهنجاری زاست و باید حذف شود تا مشکلی برای مردم ایجاد نشود و مردم بتوانند راحت در جایگاه‌ها سوخت گیری اشان را انجام دهند، اما سامانه هوشمندی که برای آن سرمایه گذاری شده ارزشمند است و باقی می ماند و می توان از دیتاهای آن درسراسر کشور استفاده بهینه برد و در راستای توسعه تجارت الکترونیک و پول الکترونیک استفاده کرد.

رییسی فر توضیح داد: از آنجائیکه همه دیتاها موجود است، اگر پوزهای روی تلمبه ها تعویض وتبدیل به قابلیتی شود که در شبکه شتاب کشور قابل خواندن باشد و پول الکترونیک را توسعه دهیم، مردم می توانند بجای کارت سوخت با کارت بانکی در جایگاهها سوخت بزنند و چالش بین مصرف کننده و کارگران جایگاه‌ها نیز کمتر می‌شود؛ حسن این کار این است که هم امنیت برقرار می شود هم نقدینگی در بانک می‌رود، میکروب تبادل نمی‌شود و از همه مهمتر استفاده از اسکناس کاهش می‌یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با حذف کارت سوخت امکان آمار گیری از دریافت بنزین دچار مشکل نمی‌شود، گفت: به هیچ وجه؛برای انکه بهترین نقطه اخذ آمار از مصرف بنزین انبارهای شرکت نفت هستند خریدی که ما انجام می دهیم ،همه روزه برای ما ارسال می شود و ما در جایگاهها عرضه می کنیم و با سامانه هوشمندی که در جایگاه‌ها وجود دارد امکان آمار بنیزین عرضه شده در جایگاه نیز وجود دارد.