سازمان ملی استاندارد: وزارت کار مسئول حادثه معدن است

 نیره پیروزبخت در نشست خبری خود با خبرنگاران با تسلیت به بازماندگان حادثه معدن آزادشهر گلستان افزود: در مورد اتفاق معدن آزادشهر ما ۶۷ مورد استاندارد در مورد اتمسفر قابل انفجار در معادن داریم اما رعایت آنها مستلزم نظارت و بازرسی است.

وی افزود: مسئولیت عدم اجرای این استانداردها بخشی به عهده وزارت کار و بخشی دیگر بر عهده وزارت صنعت و معدن و تجارت است

پیش تدوین ۱۳هزار استاندارد طی ۴سال

پیروزبخت اظهار کرد: حدود ۱۳ هزار استاندارد طی ۴ سال پیش تدوین شد که نشان دهنده شتاب خوب در جهت کیفیت و کمیت استاندارد است.ضمن اینکه سال گذشته ۲۲۰۰ مورد تجدید نظر در استانداردهای قبلی و ۱۰ هزار و ۵۰۰ مورد بازنگری و تدوین مجدد داشتیم.

به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد، سال قبل حدود ۲۸ مورد تدوین استاندارهای بین المللی انجام شد.

او ادامه داد: سال قبل ۵۶ هزار مورد بازرسی از واحدهای تولیدی و حدود ۱۷ هزار مورد بحث بازرسی از واحدهای خدماتی مانند شهربازیها و پارکها داشتیم.

وی ادامه داد: در مورد بازرسی طرح طاها حدود ۳۴۰ هزار مورد بازرسی در سطح بازار داشتیم که طی ۳ سال تقریبا ۱ میلیون واحد صنفی مورد بازرسی قرار گرفتند.همچنین۱۲۰ هزار مورد آزمون جایگاههای بنزین و اندازه گیری نازل های بنزین را داشتیم.

۵۲استاندارد خودرویی از سال ۹۷ اجباری می شود

پیروزبخت در مورد استانداردهای حوزه خودرو گفت: در حوزه خودور تا پایان سال ۹۷ به تدریج ۵۲ استاندارد موجود با استاندارد روز دنیا هماهنگ می‌شود و این استانداردها به ۸۳ مورد افزایش پیدا می کند؛ از سال ۹۷ هر خودرویی چه تولید داخل و چه وارداتی باید با این ۸۳ استاندارد همخوانی داشته باشند در غیر این صورت اقدامات لازم برای توقف تولید و یا بازگشت به کشور مبدا صورت خواهد گرفت.

بازرسی از کیفیت بنزین در ۱۵شهر از اول تیرماه 

وی ادامه داد: طبق مصوبه شورای عالی استاندارد در ۱۵ شهر از اولین روز تیرماه سال جاری بازرسی های استانداردهای مربوط به بنزین انجام خواهد شد البته چند شهر در سال 95 بازرسی و نمونه برداری شد.

پیروز بخت گفت: در ۱۰ شهر البرز، تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، قم، مرکزی و یزد  نمونه برداری بنزین از جایگاه و پالایشگاهها انجام شده و نتیجه این بود که سال قبل ما نگرانی خود را از بنزین توزیع شده در استان اصفهان اعلام کردیم اما امسال بیشترین انطباق با استاندارد را داشته است.

وی ادامه داد: در یک جایگاه در تهران ۱ مورد بنزن در بنزین مشاهده شد، ۱ مورد دیگر هم در جایگاه البرز مشاهده شد و ۳ مورد هم‌ گوگرد در جایگاههای تهران و البرز مشاهده شد که گزارش آن به مراجع ارسال شد