خط لوله صادرات گاز ایران به عراق افتتاح نشد

حسن روحانی نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری این روزها برای کسب رای دست به افتتاح طرح های نیمه کاره مانند پالایشگاه ستاره خلیج فارس و افتتاح راه آهن همدان می زند، در این بین این سوال مطرح است که چرا با وجود اتمام طرح صادرات گاز به عراق هنوز این طرح افتتاح نشده است؟

دولت یازدهم که در طول 4 سال فعالیتش هیچ پروژه صادرات گازی ندارد این روزها حتی به اجرای طرحی که سالها از امضای قرارداد آن نیز می گذرد نیز اعتنایی ندارد، این در حالی است که مسئولان وزارت نفت همواره از آماده بودن صادرات گاز به عراق خبر می دهند.

طبق خبرهایی که سایت اطلاع رسانی وزارت نفت از سال 94 تاکنون منتشر کرده است همواره مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از آماده بودن طرح صادرات گاز ایران به عراق خبر داده است اما تاکنون یک متر مکعب گاز هم به این کشور صادر نشده است.

مشکلات بانکی علت عدم صادرات گاز ایران به عراق

پاییز سال 95 بود که برای اولین بار عراقی‌ مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران علت تاخیر صادرات گاز به عراق را وجود مشکلات بانکی عنوان و اعلام کرد تا این مانع برطرف نشود نمی توان گاز را به عراق صادر کرد،زیرا ایران گاز مجانی ندارد که به عراق بدهد.

این صحبت‌های عراقی زمانی مطرح شده بود که توافق سیاسی ایران با 6 کشور جهان امضا شده بود و حسن روحانی در قامت رئیس دولت یازدهم بلافاصله بعد از امضای برجام از برطرف شدن تحریم های بانکی خبر داده بود.

اما ظاهرا با گفته‌های عراقی این موضوع یعنی برطرف شدن مشکلات بانکی بعد از برجام نقض شد زیرا اگر موضوع برطرف شدن تحریم های بانکی حقیقت داشت از سال 94 باید صادرات گاز به عراق اجرایی می شد و یا اگر بهانه ناامنی مطرح شود عراقی ها از سال 95 به طور رسمی اعلام کرده بودند صادرات گاز ایران به عراق بدون کمترین نگرانی می تواند انجام شود و مسئولان شرکت ملی گاز ایران نیز موضوع ناامنی را رد کردند.

به هرحال چندی قبل حمیدرضا عراقی در جمع خبرنگاران (در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه صنعت نفت) دوباره از آمادگی ایران برای صادرات گاز عراق خبر داد و گفت مشکلات بانکی برای گشایش ال سی حل شده و هم اکنون همه چیز برای صادرات گاز ایران به عراق آماده است.

با این گفته عراقی باید در روزهای آتی منتظر صادرات گاز ایران به عراق باشیم که اگر این اتفاق رخ نداد یعنی هنوز مشکل بانکی به منظور صادرات گاز ایران به عراق پا برجا است.