قاچاق گازوئیل در دل پایتخت + فیلم

 طبق مشاهدات میدانی خبرنگار ما جایگاه های عرضه سوخت نفت گاز(گازوئیل) غرب تهران در ساعات دو الی پنج بامداد با در اختیار گذاشتن ردیف هایی خاص برای متخلفین، امکان سوخت گیری غیر قانونی را برای آنان فراهم می کنند؛ برهمین اساس چندین کامیون که پشت آن ها تانکرهایی با ظرفیتی معادل دو تا سه هزار لیتر بطور غیر قانونی جوش داده شده است به دور از چشم همه مسئولین نظارتی اقدام به سوخت گیری غیر مجاز می کنند.

 

این کامیون ها که غالبا در ساعاتی که جایگاه خلوت بوده(نیمه شب) یا به هنگام شروع فعالیت جایگاه در ابتدای صبح از پشت جایگاه وارد شده و با در دست داشتن کارت های سوخت اجاره ای ساعت ها مشغول به سوخت گیری هستند و پیامد این اتفاق صف های طولانی و اتمام زودتر گازوئیل برای کامیون دارانی است که بصورت قانونی سوخت گیری می کنند.

گفتگوی نا محسوس خبرنگار ما با این افراد، نشان می دهد که این افراد گازوئیل را لیتری 700 تومان به فروش می رسانند در حالی که قیمت رسمی این فراورده 300 تومان است و سایر خودروها سهمیه مشخص و محدود دارند، این افراد به هر مقداری می توانند سوخت گیری کنند.

کامیون داران حاضر در جایگاه اظهار داشتند: مدت هاست این کامیون ها در این جایگاه تردد دارند و برخورد قاطعی با آن ها صورت نمی گیرد.

راننده دیگری ضمن انتقاد از عملکرد نهاد های نظارتی ،گفت: سوخت گیری برای کامیون های بزرگ آن ها حداکثر 10 دقیقه طول می کشد اما به سبب اختصاص یافتن ردیف های جداگانه ای برای قاچاقچیان که بیش از دوساعت سوخت گیری می کنند، باید دو الی سه ساعت در صف جایگاه قرار گیرند.

وی در ادامه می افزاید: بارها اتفاق افتاده که پس از انتظار طولانی در صف سوختگیری، گازوئیل جایگاه به پایان رسیده و نتواسته سوخت گیری انجام دهد.

مشکلات رانندگان بسیار و حضور بازرسان و نیروهای نظارتی بسیار کم احساس می شد اما پس از پیگیری های میدانی و تهیه مستندات  این موضوع با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، معاون سوخت آگاهی و مدیرعامل پخش فرآورده های نفتی تهران در میان گذاشته شد و با هماهنگی های انجام شده نمایندگان گروه های مذکور در جایگاه متخلف که قبلا شناسایی شده بود، حضور یافتند.

برهمین اساس غلامی، بازرس شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تهران ضمن اعلام تخلف این جایگاه، گفت: با بررسی مستندات موجود در جایگاه متوجه شدیم این خودرو ها ماه هاست که در این جایگاه بصورت غیرقانونی سوخت گیری کرده و تخلف می کنند اما حکم نهایی توسط کمیته رسیدگی به تخلفات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی صادر خواهد شد.

کاشی، مالک جایگاه نیز می گوید،: در ساعاتی که تخلف صورت گرفته در جایگاه حضور نداشته و کارگران مسئول بروز چنین اتفاقاتی هستند که با آن ها برخورد خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا به عنوان مالک جایگاه بر فعالیت کارگران نظارت نداشته است، گفت: از این منظر بنده منکر تخلف خود نیستم اما بارها شماره پلاک این خودرو ها نیز به شرکت ملی پخش فرآورده ها اعلام کرده اما  برخوردی صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: مالک جایگاه توان برخورد با خودروهای متخلف را ندارد و این امر باید توسط نیرو های انتظامی و بازرسی صورت گیرد.

کرامت ویس کرمی مدیر پخش فرآورده های نفتی منطقه تهران نیز با اعلام اینکه کلیه ناوگان دیزلی تا پایان شهریور ماه به دستگاه های رهیاب ماهواره ای(GPS) مجهز خواهند شد، گفت:  اختلاف زیاد قیمت سوخت در داخل کشور با کشور های همسایه و وجود خلاء های قانونی و نظارتی زمینه بروز این تخلفات را فراهم می کند، برهمین اساس طرحی در حال اجراست تا بتواند از گسترش این تخلفات جلوگیری کند.

کرمی تاکید کرد: براین اساس تمامی خودرو های ناوگان دیزلی به  سیستم رهیاب مجهز می شوند تا اعطای سهمیه سوخت به آن ها بر اساس پیمایش صورت گیرد، از این رو هیچ خودرویی نمی تواند سوختگیری بیش از اندازه داشته باشد.

وی در پایان  یادآور شد:این دست تخلفات در جایگاه ها کم نیست و این شرکت به طور مداوم در حال نظارت و رسیدگی به این تخلفات است؛ جریمه این واحد ها کاهش سهمیه گازوئیل، خلع درجه جایگاه و جریمه نقدی میزان تخلف به قیمت فوب خلیج فارس(قیمت جهانی گازوئیل) خواهد بود.

 

حجم ویدیو: 10.96M | مدت زمان ویدیو: 00:03:07