شاخص بورس قرمز پوش شد

امیرعلی امیرباقری با اشاره به حملات تروریستی امروز و تاثیرآن بر شاخص های بورس اظهارداشت: شاخص کل بازده نقدی قیمتی، شاخص کل هم وزن، شاخص بازار اول و دوم، شاخص آزادشناور و شاخص فرابورس همگام با یکدیگر با افت مواجه شده و ترس سهامداران منجر به واکنش هیجانی و پیش فروش آنان شد.

 

 

وی ادامه داد: این رویداد زمانی شکل گرفت که در ادامه روند روزهای گذشته، بازار ، معاملات کم رمقی از بعد حجم و ارزش معاملات تجربه می کرد، از طرفی برخلاف افت هیجانی نماگرهای بازار سرمایه، بازار نقد و آتی سکه و دلار واکنش چندانی ازخود بروز ندادند که نشان از هیجان زدگی بیشتر سهامداران به نسبت فعالان در بازار اخیر است.

 

امیرباقری عنوان کرد: نرخ ارز و سکه بیشتر واقعیات فضای سیاسی و امنیتی سرمایه گذارای را بازگو کرده و معیار مناسبی برای سنجش ریسک این فضاهاست.

 

این کارشناس بازار سرمایه افزود: مهمترین دلایل بی تفاوتی نرخ ارز و سکه به حملات تروریستی اخیر را می توان سطحی شمردن این رویداد و اعتقاد و اعتماد به امنیت پایدار و نرم در پهنه جمهوری اسلامی ایران از منظر فعالان این بازار شمرد.

 

امیرباقری گفت: البته واکنش به اینگونه اخبار درجای جای دنیا طبیعی است، ذکر این نکته ضروریست که بازار سرمایه درحال حاضر و دربطن خود با ابهاماتی ازجمله جریان نقدینگی، ورودی چشم انداز تیم جدید اقتصادی دولت ،روند قیمت های جهانی و اصلاح قیمتی پس از روند صعودی قبل از انتخابات مواجه بوده که حادثه تروریستی اخیر چاشنی این موارد در نزول قیمت ها شد، این درحالی است که  عموما پس از افت و خیزهای هیجانی شاهد روندهای اصلاحی دربازار خواهیم بود.

 

امیرباقری اظهارداشت: با مجاهدت طیف وسیع نیروهای امنیتی و انتظامی درپایان بخشیدن به حادثه امروز و اعتقاد فعالان اقتصادی به امنیت کشور، سبز شدن بازار در روز شنبه محتمل است، از طرفی در لحظات پایانی بازار تکانه های مثبت قیمتی را شاهد بودیم که تداوم آنها برای اوایل هفته آتی پیش بینی می شود.

 

شایان ذکراست در درصدهای کامل منفی قیمت، بازار کم عمقی شاهد بودیم و حجم سنگینی از عرضه سهام دزاین مظنه ها وجود نداشت.

 

وی تصریح کرد: موازی با تلاش هوشمندانه دستگاه دیپلماسی خارجی در رصد پیکربندی سیاسی جهان و اخذ تصمیمات مناسب درپی دومینوی سفر رئیس جمهور آمریکا، قطع مناسبات دیپلماتیک با قطر از جانب سران شورای همکاری خلیج فارس و حوادث تروریستی تهران، تلاش نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ایران افق روشنی در برابر چشم فعالان بازار و سرمایه گذاری خارجی گشوده و می تواند مزیتی رقابتی برای ایران علاوه بر سایر مزایای این کشور به شمار می رود.