«داتیس‌خودرو» ۴۰ میلیارد چکش خورد

در گزارش منتشر شده از سوی موسسه برندفایننس، ایران از نظر رشد سریع برندینگ در رتبه اول قرار گرفت و درجه قدرت برندهای ایران نیز A- ارزیابی شده است.

حال اما در دوران پسابرجام رشد تجاری برندهای ایرانی سرعت بیشتری به خود گرفته و در حوزه‌های مختلف رشد ارزش برندهای ایرانی بیش از پیش ملموس است. حضور پر قدرت خودروسازان اروپایی در ایران و سرمایه‌گذاری مشترک صنعتی برای تولید و فروش محصولاتشان در ایران و منطقه خاورمیانه تاثیر به‌سزایی بر رشد برند شرکت‌های خودرویی در داخل کشور داشته است. تا جائی که برندهای خودرویی معتبر ایرانی که فعالیت خود را به صورت متوازن رشد داده‌اند از رشد بیشتری نسبت به دیگر رقبا برخوردار بوده‌اند.

در همین زمینه شرکت داتیس خودرو که پنج سالی از فعالیتش در زمینه واردات، فروش و ارائه خدمات پس از فروش استاندارد خودروهای روز دنیا می‌گذرد به عنوان یکی از با ارزش‌ترین برندهای ارائه دهنده خدمات خودرویی و فعال در زمینه حمل و نقل پاک در کشور توانسته است توجه سرمایه‌گذاران خارجی بسیاری را به سمت خود جلب کند.

تمایل طرف‌های اروپایی به سرمایه‌گذاری مشترک با برندهای معتبر و صاحب نام، بسیاری از شرکت‌های دارای زیرساخت مناسب را به عنوان کاندیدای سرمایه‌گذاری مشترک مطرح کرده است.

همچنان که برندهای خودرویی، جزو گران‌ترین و با ارزش‌ترین برندهای موجود در دنیا محسوب می‌شوند و حتی از برخی نامه‌های مشهور حوزه فناوری همچون سامسونگ نیز رتبه‌های بهتری دارند، در داخل کشور نیز شرکت‌های معتبر و برندهای فعال در حوزه خودرو، جزو گران‌ترین و با ارزش‌ترین‌ها محاسبه و ارزیابی می‌شوند.

محاسبه معیارهایی چون تعداد مشتری، خوشنامی، همکاری با شرکت‌های معتبر خارجی و میزان فروش سالیانه، نشان می‌دهد برند "داتیس" در زمینه فعالیت خود جزو بهترین‌ها محسوب شده و ارزشی قابل توجه دارد.

بر اساس یکی از پیشنهادات خارجی که هم‌اکنون در حال ارزیابی توسط مدیران هولدینگ داتیس است، شرکت داتیس خودرو با قیمت ۴۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده و هم‌اکنون طرف غربی آماده سرمایه‌گذاری و مشارکت چند میلیون دلاری در این شرکت است.

همان‌طور که بررسی‌های سالانه موسسه تحقیقاتی "میلوارد براون" به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تحقیقاتی در حوزه بازار نشان می‌دهد، علاوه بر رشد ارزش برند شرکت‌های معتبری مانند بنز و بی‌م‌او در جهان، به علت افزایش فروش خودرو در بازارهای آسیایی و به‌ویژه ایران، شرکت‌های فعال در این حوزه نیز با رشد قابل توجه ارزش برند خود مواجه می‌شوند.