ابهام در اولین عرضه ‌اولیه امسال فرابورس

 در حالی که برخی کارشناس معتقدند رونق عرضه‌های اولیه در کنار تدابیری از جمله کاهش کارمزد معاملات و نیز رفع موانع توقف طولانی مدت نمادهای معاملاتی از جمله راهکارهایی است که برای بهبود نسبی وضعیت کنونی بورس می‌تواند راهگشا باشد و از طرفی دیگر در هفته گذشته مدیران فرابورس ایران اعلام کردند که در روز شنبه، سوم تیرماه از اولین عرضه اولین فرابورس در سالجاری رونمایی خواهند کرد که گویا این عرضه، با ابهامات و اما و اگرهایی مواجه شده است.

بر این اساس قرار بود امروز تعداد 250 میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج فارس به عنوان نخستین عرضه اولیه بازار سهام در سال 96، در بازار دوم فرابورس ایران عرضه اولیه ‌شود که بر این اساس مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس از توقف عرضه اولیه سهام این شرکت در صورت محرز شدن ابهام خبر داده و گفته به همین منظور جلسه‌ای در سازمان بورس تشکیل می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به شبهات مطرح شده طی دو روز گذشته در زمینه گزارشها و اطلاعات مالی ارسالی از سوی ناشر شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی خلیج فارس، عرضه اولیه سهام این شرکت در روزجاری منوط به نتیجه این جلسه تا پیش از ظهر خواهد بود. البته بر اساس مقررات موجود شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی خلیج فارس از سوی هیات پذیرش فرابورس پذیرفته شده و احتمالا کمیته پذیرش در زمان ارسال درخواست ناشر مستندات و مدارک شرکت را بررسی کرده‌اند که در نهایت منجر به پذیرش ناشر در فرابورس شده است. با وجود این مدارک و گزارشهایی طی روز 5 شنبه از سوی ناشر "وپسا" بر روی سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران (کدال) منتشر شده که چنانچه مشابه شرایط حاکم بر سایر نمادهای معاملاتی مستلزم  توقف نماد معاملاتی باشد بطور قطع تا اطلاع ثانونی خبری از عرضه اولیه سهام این شرکت تا زمان روشن شدن ابهام‌ها نخواهد بود.

از سوی دیگر در پی بروز برخی واکنش‌ها به پاره‌ای از اطلاعات و گزارشهای مالی شرکت سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج فارس در شبکه‌های اجتماعی که در آستانه عرضه اولیه این سهم در بازار دوم فرابورس مطرح شده است، مدیرعامل فرابورس نیز در خصوص محرز شدن ابهام در عرضه اولیه سهام این شرکت گفته موارد مطرح شده در خصوص عرضه اولیه «وپسا» از دو جنبه قابل بررسی است، یک مورد در خصوص تحلیل بنیادی سهام مورد عرضه و دیگری تشکیک ایجاد شده در خصوص عملکرد هیات پذیرش و فرابورس در خصوص پذیرش سهام و سپس انتخاب برای عرضه اولیه. با این حال، در صورتی که مستنداتی در خصوص وقوع تخلف در فرابورس ایران نیز موجود باشد، به محض دریافت مستندات، موضوع به صورت مجدانه تا حصول نتیجه پیگیری خواهد شد.

بر این اساس باید منتظر ماند و دید آیا عرضه‌های اولیه که برخی آنها را به نوعی گره‌گشای مشکلات در شرایط کنونی بازار سهام می‌دانند، می‌توانند دردی از بازار دوا کنند یا این که خود دردی به دردهای بازار سرمایه خواهند افزود؟!