تا ۴ سال آینده ۴ میلیون بیکار به بیکاران کشور افزوده می شود

غلامحسین حسینی نیا مشاور وزیر کار و سرپرست آموزش عالی علمی کاربردی مهارت این وزارتخانه در گفت و گو با قدس آنلاین با تاکید براینکه درصورت عدم توجه به همه ابعاد اشتغال قادر به ایجاد هفتاد هزار شغل در سال هم نخواهیم بود اظهار داشت: ایجاد اشتغال نیازمند تنظیم واصلاح قوانین است از این رو باید به هماهنگی های بیشتر بین بخش های مختلف مالی، بانکی  و اجرایی بیش از پیش توجه شود. یقینا ما از پتانسیل ایجاد هفت میلیون شغل در کشور برخوردارهستیم اما با شرایطی که در آن به سر می بریم حتی نمی توانیم  هفتاد هزار شغل پایدار  ایجاد کنیم. وی در ادامه افزود: با اینکه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این مقوله اهتمام قابل توجهی وجود دارد و فعالیت های خوبی هم صورت گرفته است اما باید تمامی حاکمیت و همه قوای کشور برای ایجاد اشتغال در کنار هم قرار بگیرند. حتی اگر این مساله عملیاتی شود و ما شاهد هماهنگی نظام اجرایی کشور باشیم تازه چهل درصد کار انجام شده چرا که اصل ماجرا در دست مردم و تغییر نگاه آنها به موضوع استفاده از کالای ایرانی وتولید ملی است.

حسینی نیا تصریح کرد: زمانی می توانیم به اشتغال پایدار برسیم که ازجامعه کارگری تا کارفرمایی و در نهایت مردم که مصرف کننده نهایی محصولات هستند به تولید و خرید کالای ایرانی اهتمام  داشته باشند. هر چند که موضوع اشتغال بسیار مهم است اما باید به این نکته توجه کنیم که اصل را باید بر اشتغال پایدار قرار دهیم و دیگر به سراغ اشتغال ناپایدار نرویم چرا که تجربه ناخوشایند اشتغال ناپایدار را به کرات داشته ایم.

سرپرست آموزش عالی علمی کاربردی مهارت وزارت کار با تاکید  بر اینکه باید به سمت اشتغال پایدار حرکت کنیم به قدس آنلاین گفت: اشتغال ناپایدار همانند کش است.  دولت ها همواره سعی کرده اند که با وارد آوردن فشارهای مختلف  این  کش را محکم نگه دارند در حالی که وقتی کمی فشارها برداشته شود این کش به جای خود باز می گردد وهمچنان شاهد رشد نرخ بیکاری خواهیم بود. از این رو باید همه در کنار هم وارد نهضت ملی حمایت از اشتغال و تولید ملی شویم. وی ادامه داد: اینکه بنده به جایگاه و نهاد خانواده ها تاکید می کنم به این دلیل است که متاسفانه هر چند در بسیاری از خانواده ها جوانان جویای کار هستند اما همان خانواده ها بی توجه به مقوله ارتباط خرید کالای ایرانی وحمایت از تولید ملی و افزایش اشتغال همچنان کالای خارجی می خرند. بی شک مسائل مهمی چون افزایش کیفیت کالاهای ایرانی؛ کاهش قیمت تمام شده و رقابت پذیری آن بسیار مهم است اما در شرایطی که اصلی ترین مشکل ما معضل بیکاری است باید همه ما با نوعی ایثار از کالا و کار و کارگر ایرانی حمایت کنیم.   معاون سابق وزیر کار خاطرنشان کرد: کارگر باید کارفرما را درک کند و کارفرما نیز  مقداری از سود و منافع خود بگذرد تا بتوانیم در تحقق نهضت صیانت از کار و تولید و افزایش مصرف ملی به موفقیت برسیم.

این کارشناس بازار کار اظهار داشت: دنیای امروز به دهکده ای تبدیل شده است که در کمتر از چند ساعت می توان کالایی را از این سوی جهان به آن سو ارسال کرد. بنابراین باید به دنبال تحقق نهضت ملی در راستای صیانت از کار، افزایش تولید ملی و مصرف کالای ملی باشیم. باید همه ما جنس خارجی را برخود حرام کنیم چرا وقتی که ما قادر به تولید بیسکویت وشکلات در بهترین کیفیت هستیم شکلات و بیسکویت خارجی وارد کنیم و مردم هم آن را بخرند. بی شک در صورتی که بین کارگر وکارفرما و مردم تفاهم و همدلی ملی ایجاد شود می توان به ایجاد یک میلیون شغل در سال یا حتی بالاتر از آن هم امیدوار بود. در غیر این صورت دولت به تنهایی قادر به عملیاتی کردن این موضوع نیست واگر همه ما تنها  منتظر دولت باشیم نمی توان به طور کامل به قطعیت ایجاد شغل امیدوار بود.

حسینی نیا در خاتمه با اشاره به این موضوع که ایجاد اشتغال نیازمند فرمول معجزه گری نیست خاطرنشان کرد: عملا اگر همه ما در کنار هم قرار نگیریم روز به روز بر جمعیت بیکار کشور افزوده می شود. به طوریکه هرساله و بین ۶ ماه تا ۴ سال آینده، چهار میلیون بیکار به جرگه بیکاران قبلی افزوده می شود بنابراین نیازمند توجه جدی به اشتغال هستیم.