قیمت ساخت هر متر مسکن در تهران چقدر است؟

ایرج رهبر در پاسخ به این سوال که تا معرفی وزیر جدید راه و شهرسازی از سوی دولت زمان اندکی مانده است آیا پیشنهادی به دولت و وزیر جدید در جهت کمک به بخش مسکن دارید، گفت: در دولت دهم تعامل خوبی میان بخش خصوصی و انبوه‌سازان با دولت برقرار بود به‌طوری‌که هفته‌ای یک بار با وزیر راه‌ و شهرسازی ملاقات داشتیم. آن دولت طرحی در دست داشت که می‌دانست می‌تواند با کمک بخش خصوصی آن را ادامه داده و به پایان برساند.

وی اضافه کرد: به هر حال نشان دادن چراغ سبز از سوی دولت به بخش خصوصی و تعامل با این بخش می‌تواند رکود بخش مسکن را از بین ببرد، هرچند معتقد هستیم که اقتصاد کلان نیز باید بهبود پیدا کند تا بخش مسکن نیز رونق بگیرد.

رهبر با اشاره به اینکه تعامل چندانی میان بخش خصوصی و دولت در بخش مسکن دیده نمی‌شود و آخرین باری که وزیر راه و شهرسازی را دیده در ایام عید نوروز بوده است، اظهار داشت: بخش مسکن و کشاورزی بخش‌هایی هستند که می‌توانند با اتکا به مردم و بخش خصوصی بسیاری از کارهای سخت و مشکل را انجام دهند، بنابراین دولت می‌تواند با کوچک‌ترین امکانات و یک تعامل سازنده انگیزه را در بخش مسکن ایجاد کند.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن تهران اضافه کرد: قطعاً با تعامل ایجادشده میان بخش خصوصی و دولت مسکن ارزان‌قیمت تولید خواهد شد و قدرت خرید متقاضیان نیز افزایش خواهد یافت.

رهبر در پاسخ به این سوال که رکود ساخت و ساز در چهار سال گذشته باعث شده تا نبود عرضه موجب افزایش بیش از حد اجاره‌بهای مسکن شود، گفت: مسئله اجاره با رشد خرید و فروش نسبت اصل دارد، بنابراین وقتی قدرت خرید پایین و از سوی دیگر عرضه مسکن هم محدود باشد، متقاضیان مسکن مجبور هستند برای تأمین سرپناه به سمت اجاره‌نشینی بروند.

وی ادامه داد: وقتی صف تقاضا برای اجاره مسکن زیاد می‌شود نرخ اجاره‌بها نیز افزایش می‌یابد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن تهران خاطرنشان کرد: به هر حال رکود موجود در بخش مسکن به دلیل گرانی مسکن و پایین بودن قدرت خرید است، بنابراین وقتی گردش مالی در کشور افزایش یابد، خریدوفروش رونق می‌گیرد و کسب و کار نیز به تبع آن رشد خواهد کرد.

*قیمت ساخت هر متر مسکن در تهران حداقل یک میلیون تومان

رهبر در پاسخ به این سوال که با توجه به رکود ساخت و ساز قیمت و هزینه ساخت و ساز چند درصد رشد داشته است، گفت: متوسط ساخت‌وساز به آپشن‌ها و نوع مصالح به کار رفته در ساخت‌وساز در سطح شهر متفاوت است، اما آنچه که به واقعیت نزدیک است این است که متوسط ساخت‌وساز در مناطق متوسط تهران حداقل به یک میلیون تومان رسیده است.

وی افزود: به هر حال هر چقدر مصالح ساختمانی و قیمت زمین ارزان باشد، مسلماً استقبال بیشتری برای ساخت و ساز می‌شود و ساخت‌وساز رونق و قدرت خرید بالا می‌رود.