کاهش بهای نفت در پی افزایش حجم تولید اوپک

بهای جهانی نفت در معاملات روز پنجشنبه به رغم رشد ۱۰ درصدی آن در ابتدای هفته، به دلیل بروز نشانه‌هایی از افزایش حجم ذخایر نفتی آمریکا، با روند کاهشی همراه بود.

بر این اساس، در معاملات امروز بازار جهانی طلای سیاه، بهای نفت خام برنت با ۲۰ سنت کاهش (معادل ۰.۴ درصد)، به ۵۲ دلار و ۱۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت (نفت شاخص آمریکا) با ۱۹ سنت کاهش (معادل ۰.۴ درصد)، ۴۹ دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه معامله شد.

سازمان اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد به رغم افزایش تقاضای بنزین به ۹ میلیون و ۸۴۰ هزار بشکه در روز طی هفته گذشته، بهای نفت آمریکا به کمتر از ۵۰ دلار در هر بشکه رسید. به گفته کارشناسان، افزایش تولید نفت کشور‌های عضو اوپک و روسیه از مهمترین دلایل رشد ذخایر نفتی آمریکا اعلام شده است.

 پایبند نبودن کشور‌های صادرکننده نفت به توافق نفتی اوپک و همچنین افزایش تولید آن‌ها، سرپوشی برای افزایش قیمت طلای سیاه در معاملات امروز بوده است. همچنین داده‌های بازرگانی گروه «تامسون رویترز ایکون» نشان می‌دهد، میزان صادرات نفت لوله اوپک و روسیه در ماه ژوئیه به ۳۲ میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به حجم صادرات در ماه ژانویه حدود ۲ میلیون افزایش داشته است.