ارزش سهام شرکت‌های تنباکو سقوط کرد

سهام شرکت‌های موجود در گروه «بریتیش امریکن توباکو»، که به بالاترین قیمت تاریخ خود نزدیک شده بود، با این خبر بیش از ۱۰ درصد سقوط کرد و سپس با کمی بهبود در ۷ درصد پایین تر از قیمت ابتدای روز بسته شد. سهام شرکت‌های دخانیاتی موجود در گروه «ایمپریال برندز» هم بیش از ۴ درصد سقوط کرد.

طبق اعلام تامسون رویترز، تا انتهای روز در لندن سقوط سهام باعث شد میلیاردها دلار از ارزش بازار بزرگترین تولیدکنندگان تنباکوی جهان از دست برود.

اداره غذا و داروی آمریکا اعلام کرد که در نظر دارد سطح نیکوتین سیگارها را کاهش دهد اما به افراد سیگاری هم توصیه کرد که به استفاده از سیگارهای الکتریکی روی بیاورند.

اسکات گتلیب، از اعضای ارشد اداره غذا و داروی آمریکا، گفت: آمار فاجعه‌بار مرگ‌ومیر و بیماری مرتبط با مصرف تنباکو که در نتیجه اعتیاد به سیگار به وجود آمده است و این تنها محصول مجازی است که استفاده از آن، در بلندمدت نیمی از مصرف‌کنندگان خود را می‌کشد. درصورتی‌که ما این روند را تغییر ندهیم، ۵.۶ میلیون فرد جوان که امروز زنده‌اند، قبل از پیری از مصرف تنباکو خواهند مرد.

تحلیل‌گران می‌گویند این حرکت بازی را برای صنعت دخانیات عوض خواهد کرد.

نیل ویلسون، یک تحلیل‌گر ارشد بازار در شرکت ای‌تی‌ایکس کپیتال، می‌گوید: بیان این‌که چه اتفاقی برای این شرکت‌ها خواهد افتاد آسان نیست؛ سطح غیر اعتیاد آور نیکوتین به معنای این است که افراد سیگاری بسیار کمتر خواهند شد و افرادی هم که همچنان سیگارمصرف می‌کنند، مصرف سیگار خود را به شدت کاهش خواهند داد. این باعث کاهش شدید درآمد این شرکت‌ها خواهد شد.

آقای ویلسون اضافه کرد: فعلا این فقط قانون‌گذار آمریکاییست که کار خود را انجام داده است، اما می‌توان به سادگی متوجه شد که سایرین و به ویژه شرکت‌های اروپایی‌ وقتی فشار قوانین وضع شده به شدت بالا باشد از این قانون پیروی خواهند کرد.