سخت ترین و مهمترین رای نمایندگان به هیأت وزیران است

 « ملاک پیشنهاد وزرا و معیار اعتماد به آن ها» موضوع گفتگوی ویژه خبری شنبه 14 مرداد شبکه دو سیما بود که جواد هروی قائم مقام معاون نظارت پارلمانی رئیس جمهور ، سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و غلامرضا تاجگردون و حشمت الله فلاحت پیشه دوتن دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بحث پیرامون آن پرداختند.

 

احتمالا رئیس‌جمهور سه شنبه لیست وزرای پیشنهادی خود را اعلام می کند

 

در ابتدای این بحث هروی قائم مقام معاون نظارت پارلمانی رئیس جمهور در خصوص وجود اخبار متفاوت مبنی بر زمان اعلام لیست وزرای پیشنهادی کابینه دولت دوازدهم توسط رئیس جمهور گفت: در دوره گذشته ، روحانی بلافاصله پس از مراسم تحلیف اسامی وزرای پیشنهادی خود را معرفی کرد اما معرفی وزاری پیشنهادی در این دوره مقداری با تاخیر خواهد بود و با توجه به شنیده ها احتمالا روحانی روز سه شنبه لیست خود را اعلام خواهد کرد.

هروی: خروج از اقتصاد بیمار اولویت دولت جدید است

 

وی افزود: پس از اعلام اسامی وزرا توسط وی ما نیز در فرصت مقرر کار کسب رای اعتماد به وزرا را در مجلس پیگیری خواهیم کرد.

 

قاضی زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز درباره اینکه آیا رییس جمهور برای انتخاب وزرا، رایزنی‌هایی با مجلس داشته است گفت: انتخاب و تعیین وزرا بر عهده رئیس‌جمهور است که می تواند با مشورت اشخاص و جریانات سیاسی آن را انجام دهد.

هروی: خروج از اقتصاد بیمار اولویت دولت جدید است

 

وی افزود: البته رئیس‌جمهور با شرکت در جلسات فراکسیون های مجلس نظرات نمایندگان را در خصوص عملکرد وزرای دولت گذشته و شاخص‌هایی که باید در رابطه با معرفی وزرای پیشنهادی در نظر قرار دهند دریافت کرده است. اما اینکه نظرات نمایندگان در انتخاب وزرا چقدر استقبال شده، موضوعی است که بعد از معرفی وزرای پیشنهادی قابل بحث و تحلیل است.

 

برای تنظیم لیست وزاری پیشنهادی لابی اتفاق نیفتاده است

 

غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز طی تماس تلفنی با برنامه با اعلام اینکه برای تنظیم لیست وزاری پیشنهادی ، لابی در مجلس رخ نداده است گفت : این یک امر طبیعی است اما دولت فعلی به این موضوع ورود نکرده که البته ممکن است در هنگام کسب رای اعتماد به وزرا این انفاق  رخ دهد.

هروی: خروج از اقتصاد بیمار اولویت دولت جدید است

 

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: پس از اعلام اسامی لیست وزاری پیشنهادی ، وزرای پیشنهادی با حضور در جلسات کمیسیون های تخصصی و فراکسیون های مجلس به اعلام برنامه های خود خواهند پرداخت.

 

هروی: خروج از اقتصاد بیمار اولویت دولت جدید است

هروی قائم مقام معاون نظارت پارلمانی رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش بیان داشت: در جلسات مختلفی که فراکسیون‌های مجلس با رئیس جمهور داشتند، شاخص های خود را نسبت به وزرای پیشنهادی اعلام کردند؛ که شاید یکی از مهمترین بحث هایی که دولت آینده باید آن را دنبال کند، خروج از اقتصاد بیمار موجود است.

فلاحت پیشه در ادامه این برنامه با اشاره به اینکه وزرا باید از توانمندی بالایی برخوردار باشند  گفت: مجلس و دولت موظف هستند در قالب برنامه ششم توسعه عمل کنند، زیرا مجموعه‌ای از اهداف بلند مدت کشور در حوزه توسعه است.

 

وی با اشاره به اینکه مجلس و دولت از بسیج منابع ارزیابی داشتند افزود: این مسئله برای حل مشکلات نیاز است، و اگر تمام امورات را در قالب برنامه ببینم نه تنها اختلافات به حداقل  می رسد بلکه نقاط مشترک افزایش می یابد.

 

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه  باید شرایط را برای توسعه متناسب با نرخ رشد 8 درصد فراهم کنیم ادامه داد: اگر قرار است ارزیابی بر روی کابینه صورت بگیرد، این ارزیابی باید براساس میزان انطباق برنامه های وزرا با اهداف قانون برنامه ششم توسعه باشد.

امیدوارم بعد از معرفی کابینه امید در جامعه افزایش یابد

 

فلاحت پیشه  با اشاره به اینکه امیدوارم بعد از معرفی کابینه امید در  جامعه افزایش یابد  خاطرنشان کرد: دولت و مجلس در جریان مشکلات مردم هستند، وزرا باید از قابلیت و توان کارآمدی بالایی برخوردار باشند، چنانچه براساس اخباری که دارم کابینه ای که معرفی می شود از مجموع سلایق است.

 

مجلس در بررسی کابینه بی تعارف باید عمل کند

 

وی با اشاره به اینکه مجلس در بررسی کابینه باید بی تعارف عمل کند گفت: زمانی که تعارف در رای اعتماد به وزرا صورت می گیرد، نمایندگان از وزرا بیشترین سوال و استیضاح را می کنند.

 

دلیلی ندارد با نگاه سیاسی کابینه را بررسی کرد

  

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه مسؤلیت کابینه با رئیس جمهور است عنوان کرد: رئیس جمهور باید پاسخگوی مردم باشد، مشکل مملکت درد سیاست نیست، دلیلی ندارد با نگاه سیاسی کابینه را بررسی کرد، باید کابینه را با نگاه رفع مشکلات مردم در حوزه های گوناگون به ویژه حوزه اقتصادی و بیکاری بررسی کرد.

  

 این نماینده مجلس با بیان اینکه  ایران در مراسم تحلیف ، نشان داد که دنیا، آمریکا نیست گفت: مراسم تحلیف با شکوه هرچه تمام تر برگزار شد.

 

تاجگردون نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه  در یکی دو سال گذشته مجلس و دولت  به هم نزدیک تر شدند گفت: مجلس در ارتباط با رای دادن به کابینه نهایت همکاری را خواهد داشت.

  

وی اظهار داشت : نگاه سیاسی مختلفی در مجلس داریم که آنها هدف مشترکی دارند لذا، برای رسیدن به هدف مشترک نگاه سیاسی باید به هم نزدیک شود.

 

قاضی زاده هاشمی عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه  در جریان انتخابات برخی افراد از رئیس جمهور و برخی دیگر از رقبای رئیس جمهور حمایت کردند گفت: یک دیالوگ و زبان مشترک  میان نمایندگان وجود دارد و آن اینکه کابینه از سلامت و کارآمدی برخوردار باشد.

 

وی با اشاره به اینکه  پاک دستی  و سلامت اخلاقی، اقتصادی و اجتماعی وزیر و اطرافیانش حتما مد نظر نمایندگان مجلس قرار خواهد گرفت افزود: فضای حاکم در مجلس هماهنگی و همکاری برای رسیدن به نتیجه مشترک است.

 

رویکرد مجلس همکاری فعال با دولت است

 

این عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اینکه بارها گمانه زنی های انجام شده، توسط رئیس جمهور و اطرافیانش رد شده است عنوان کرد: رویکرد مجلس همکاری فعال با دولت است ، مجلس وظیفه نظارتی خود را بر اجرای اسناد بالادستی خواهد داشت، لذا باید دید افرادی که انتخاب می شوند در چارچوب  اسناد بالادستی چه برنامه هایی دارند و همچنین سوابق  وزرا باید نشان دهد که آنها می توانند برنامه ها را اجرا کنند.

 

وی با اشاره به مسولیت تضامنی وزرا افزود: وزرا پس از رای آوردن نسبت به رئیس جمهور و مجلس باید پاسخگو باشند.

 

سخت ترین و مهمترین رای نمایندگان به هیأت وزیران است

 

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه سخت ترین و مهمترین رای نمایندگان به هیأت وزیران است خاطرنشان کرد: همگان باید به دولت کمک کرده و تعامل سازنده و مثبت داشته باشند.

 

وی با اشاره به اینکه قانون اساسی ابزار نظارتی در اختیار ما قرار داده است عنوان کرد: باید از وزرا حمایت کرد تا آنها بتوانند به وظایف خود به درستی عمل کنند.