تولید برق با حداکثر توان

 در حالی که این روزها صحبت از وزرای جدید پیشنهادی در برخی حوزه ها از جمله نیرو است، مسئولان فعلی در حال تلاش برای گذر از پیک مصرف آب و برق کشور در این روزهای گرم هستند.

پیک مصرف برق روز گذشته در ادامه روند پرمصرف برق، بالای مرز 54 هزار مگاوات باقی ماند و ثبت پیک لحظه ای 54 هزار و 468 مگاواتی در ساعت 14 و 20 دقیقه روز گذشته نشان از ضرورت اعمال صرفه جویی در مصرف برق در ساعات پیک از سوی مردم داشت.

در حال حاضر تکیه اصلی تولید برق کشور بر نیروگاههای حرارتی است به طوری که این واحدها بیش از 90 درصد برق تولیدی کشور را در این روزها تأمین می کنند. شاهد کاهش برق تولیدی در واحدهای برقآبی به دلیل لزوم صرفه جویی در رهاسازی آب ذخیره شده پشت سدها برای مصارف پاییزه هستیم و جور کاهش تولید در این بخش را واحدهای حرارتی می کشند. همچنین حدود 1000 مگاوات تولید برق نیز در نیروگاه اتمی بوشهر صورت می گیرد.

ظرفیت فعلی تولید برق کشور با بهره برداری حداکثری از واحدهای تولیدی در بخش های حرارتی، برقآبی، تجدیدپذیر، اتمی و تولید پراکنده در مرز 55 هزار مگاوات است و میزان مصرف که چند بار در سال جاری از سقف تولید عبور کرد، باز هم در آستانه نزدیک شدن به مرز 55 هزار مگاواتی است و تنها با اعمال صرفه جویی در مصرف برق از سوی مردم می توان روند افسارگسیخته مصرف برق را در کشور مدیریت کرد.

شبکه سراسری انتقال و توزیع برق نیز در حال حاضر با حداکثر ظرفیت در مدار بهره برداری است؛ اما شدت فشار بار مصرف در برخی استانها بر شبکه توزیع بسیار بالاست و به علت فرسودگی تجهیزات شبکه توزیع در برخی کلانشهرها، ادامه فشار فعلی بار توزیع برق ممکن است موجب بروز خاموشی های پراکنده شود. از اینرو مدیریت مصرف در این بخش هم می تواند از بروز خاموشی جلوگیری کند.

ضروری است مصرف کنندگان در ساعات پیک (12 تا 16 و 20 تا 23) از استفاده از وسایل پرمصرف برقی خودداری کنند و در استفاده از وسایل سرمایشی (کولرهای گازی و آبی) نهایت مدیریت مصرف را داشته باشند.