رشد ۷ درصدی صادرات فرش دستباف

حمید کارگر در نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف در مورد وضعیت صادرات گفت: براساس آمار گمرک در 4 ماهه ابتدای امسال 89 میلیون دلار فرش به بازارهای هدف صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7 درصد رشد داشته است. 

وی با بیان اینکه آمریکا بزرگ‌ترین وارد کننده فرش ایران است، افزود: در سال گذشته ۳۵۹ میلیون دلار از این محصول به آمریکا صادر شد. 

رئیس مرکز ملی فرش دستباف با بیان اینکه آمار قطعی و دقیقی از تعداد قالیبافان اعلام نشده است، افزود: اما بر اساس برآورد مرکز ملی فرش دستباف جمعیت قالیبافان کشور حدود یک میلیون نفر است که 700 هزار نفر از این تعداد به صورت تمام وقت و بقیه بصورت پاره وقت فعالیت می‌کنند. 

وی با بیان اینکه از این تعداد فقط 320 هزار نفر بیمه قالیبافی دارند، گفت: قانون بیمه قالیبافان در مجلس مصوب و اجرا شده و تاکنون حدود 590 هزار نفر قالیباف هم به بیمه تأمین اجتماعی معرفی شده‌اند اما به علت کمبود نقدینگی همه این افراد بیمه نشده‌اند. 

کارگر اظهار داشت: بیمه قالیبافان به دلیل اینکه دولت باید 20 درصد سهم کارفرما را بپردازد تعهد سنگین مالی بر دوش دولت می‌اندازد و بنابراین اعتبار لازم برای این کار مصوب نشده است. 

رئیس مرکز ملی فرش ایران بیان داشت: در بودجه امسال 720 میلیارد تومان برای بیمه قالیبافان مصوب شد در حالی که برای بیمه 500 هزار قالیباف به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی در رابطه با قرارداد صندوق کارآفرینی امید با مرکز ملی فرش ایران برای پرداخت تسهیلات گفت: طرح پرداخت تسهیلات 10 میلیون تومانی به دلیل عدم آماده نبودن زیر ساخت‌های لازم در فروشگاه‌ها از قبیل دستگاه کارت خوان به تعویق افتاد اما همچنان پیگیر آن هستیم. 

کارگر با بیان اینکه این طرح هم‌اکنون به صورت آزمایشی در استان آذربایجان غربی و از طریق حواله بانکی در حال انجام است، گفت: برای پرداخت تسهیلات به خریداران فروش دستباف 50 میلیارد تومان تخیصص یافت و با مکاتبات وزیر صنعت با مراجع مربوطه این رقم به 500 میلیارد تومان افزایش یافت که هنوز رقم مذکور تخصیص نیافته است. 

رئیس مرکزی ملی فرش ایران گفت: سقف پرداخت تسهیلات به خریداران فرش دستباف 10 میلیون تومان با نرخ سود 4 درصد و باز پرداخت 36 ماهه است. 

وی همچنین با اشاره به نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف گفت: این رویداد بزرگترین رویداد بین‌المللی و جهانی فرش دستباف است زیرا در هیچ مقطع زمانی و در هیچ کجای دنیا تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان و صادرکنندگان و تجار فرش در این کمیت و کیفیت گردهم نمی‌آیند.

براساس این گزارش نمایشگاه فرش دستباف در مساحتی بیش از 30 هزار مترمربع، با حضور بیش از 700 تولید‌کننده و صادرکننده فرش دستباف و با حضور بازرگانان مختلف از کشورهایی مثل آمریکا و ژاپن در نمایشگاه بین‌المللی تهران از یکم تا 7 شهریور برگزار می‌شود.