قیمت تخم‌مرغ به ثبات رسید

حسن رکنی پیش از ظهر امروز در افتتاحیه سومین همایش بین‌المللی و نمایشگاه جانبی خوراک دام، طیور و آبزیان (فیداکسپو) که با حضور تولیدکنندگان برتر خوراک دام و رئیس سازمان دامپزشکی در بوستان گفت‌وگو برگزار شد، چنین نمایشگاهایی را فرصت بسیار مغتنمی برای ارائه آخرین دستاوردهای تولید خوراک دام دانست و افزود: بیش از 650 واحد تولیدکننده خوراک دام در کشور داریم که هر روز با وجود ورود تکنولوژی‌های جدید در این عرصه باید آن را جایگزین تکنولوژی‌های قدیمی‌تر کنیم تا بتوانیم در بازارهای بین‌المللی حضور پررنگ‌تری داشته باشیم.

وی به آمار تولید خوراک دام در کشور اشاره کرد و گفت: حدود 8.5 میلیون تن سالانه خوراک دام در کشور تولید می‌شود که ما ظرفیت تولید دو برابر این رقم را داریم، چراکه ظرف 5-4 سال گذشته از صادرات 30 هزار دلار خوراک دام به 70 تا 80 میلیون دلار رسیده‌ایم.

وی بابیان اینکه خوراک دام و طیور در تولید انواع ماکیان، مرغ تخم‌گذار، مرغ گوشتی و سایر محصولات نهایی بسیار تأثیرگذار است، افزود: در همین راستا می‌توانیم صادرات محصولات نهایی مانند انواع پروتئین، چیپس و فرآورده‌ها و لبنیات را هم بیشتر کنیم. همان‌طور که در تولید لبنیات به 10 میلیون تن در سال رسیده‌ایم که اگر با همین روند افزایشی پیش برویم بیش از یک میلیون تن صادرات لبنیات خواهیم داشت.

وی به آمار گمرک ایران در مورد حجم صادرات لبنیات در 4 ماهه نخست امسال اشاره کرد و گفت: امسال در 4 ماه گذشته 400 هزار تن شیر و 20 نوع محصول لبنی صادر شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام و طیور به صادرات محصولات پروتئینی از جمله مرغ و تخم‌مرغ هم اشاره‌ کرد و گفت: در 4-3 سال اخیر نزدیک به 500 هزار تن مرغ، طیور و تخم‌مرغ صادر شده است که با توجه به شرایط کنونی و تولید 2 میلیون و 200 هزار تن گوشت مرغ این رقم کافی نیست.

رکنی این را هم گفت که در 3-2 سال گذشته 10 درصد تخم‌مرغ تولیدی کشور صادر شده، اما نباید فراموش کرد که برای افزایش صادرات باید بتوانیم محصول استاندارد تولید کنیم که لازمه آن داشتن خوراک دام سالم است.

وی در پاسخ به این سؤال که طی یک ماه اخیر قیمت تخم‌مرغ روند فزاینده‌ای داشته است، گفت: اگر به 4 سال گذشته نگاه کنیم قیمت تخم‌مرغ همیشه کمتر از قیمت تمام شده یا پایین‌تر از قیمت جهانی عرضه شده است، قبول داریم که 7 تا 10 روز اخیر با یک تنش قیمتی در این حوزه مواجه بوده‌ایم که به وقوع پدیده آنفلوانزای پرندگان در سال گذشته و از بین رفتن برخی واحدهای مرغ تخم‌گذار بوده منجر و البته توسط تولیدکنندگان دوباره پوشش داده شد.

رکنی قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ را درب مرغداری هم‌اکنون 4500 تومان اعلام کرد و افزود: بازار عرضه و تقاضا روند تعادلی خود را طی می‌کند و اگر در برخی خرده‌فروشی‌ها زیاده‌خواهی انجام می‌شود باید نهادهای مرتبط با آن برخورد کنند.