ابتکار یک موسسه مالی/تبدیل سپرده کوتاه مدت به بلند مدت بدون نظرخواهی!

 برابر با بخشنامه بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود که از صبح دیروز عملی شد تمامی بانک‌ها و موسسات مالی موظف هستند تا با نرخ‌های اعلامی بانک مرکزی به مشترکان خود سود پرداخت کنند.

در این میان بانک‌ها و موسسات اقدامات عجیبی از خود نشان داده و هریک برای حفظ مشترکان خود راه‌های مختلفی را امتحان کرده و از فرصت طلایی که از ابلاغ تا اجرا شدن بخشنامه برای آنها ایجاد شد بیشترین استفاده را کردند.

از افزایش ساعت کاری شعب در روز پنج شنبه گرفته تا ادامه کار برخی از شعبه‌ها در روز جمعه برای جذب سپرده‌های بیشتر از سوی برخی بانک‌ها ادامه پیدا کرد و در این میان یکی از موسسات مالی با ارسال پیامکی مشترکانش را غافلگیر کرد.

متن پیامک موسسه مالی که در لحظات آخر مشترکان خود را غافلگیر کرد براین اساس بود " مشترک گرامی، برابر بخشنامه بانک مرکزی از تاریخ 96/06/11 سود کلیه سپرده‌های کوتاه مدت روز شمار به نرخ ۱۰ درصد تغییر خواهد یافت؛ لذا به منظور حفظ منافع مشتریان، تا مبلغ ۳۰ میلیون ریال از موجودی در حساب کوتاه مدت شما باقی مانده و مازاد برآن در تاریخ 96/06/10 به سپرده بلندمدت ۹ ماهه‌ای به نام شما و با حفظ نرخ قبلی انتقال می‌یاد."

این موسسه که اکنون در لیست متقاضی دریافت مجوز قرار دارد با ارسال این پیامک بدون نظرخواهی از مشتریان خود پول آن‌ها را به حساب بلند مدت انتقال داده و در این میان از حفظ منافع مشتریان هم سخن گفته است.

حال جای سوال دارد که چنین موسساتی با چه مجوزی برای مشتریان خود تعیین تکلیف می‌کنند و در این میان چنین اقداماتی از سوی بانک مرکزی تخلف محسوب می‌شود یا خیر؟

در این میان با اجرایی شدن بخشنامه بانک مرکزی از دیروز و با وجود برخی بانک‌ها و موسسات متخلف بازهم باید منتظر دور زدن بخشنامه بانک مرکزی از سوی بانک‌ها بود و دراین میان باید دید کدام بانک و موسسه از خود ابتکار عمل نشان می دهد و بانک مرکزی با بانک های متخلف چگونه برخورد می کند.