واکنش رئیس مجمع واردات به گلایه‌ وزیر درباره قاچاق پوشاک

علیرضا مناقبی در مورد واردات غیر قانونی پوشاک گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره میزان واردات قاچاق پوشاک گله‌مند هستند، دغدغه خاطر وی قابل درک است، اما واقعیت این است که نه تنها وزیر صنعت، بلکه همه فعالان این حوزه اعم از تولیدکننده و واردکننده قانونی در این زمینه دغدغه دارند و همه از قاچاق در عذاب هستند.

رئیس مجمع واردات با اشاره به این موضوع که صرف ابراز نگرانی، مشکلی را حل نمی‌کند، افزود: نکته اساسی اینجا است که آیا این ابراز نگرانی‌ها منجر به تصمیمات اجرایی کارشناسی شده و آینده‌نگرانه شده است؟ یا اینکه سیاستگذاران صرفاً به صورت منفعلانه و بدون توجه به رابطه علی و معلولی پدیده‌ها، به دنبال حذف صورت مسئله بوده‌اند؟

مناقبی بیان داشت: در سال جاری دو تغییر در بحث واردات پوشاک اتفاق افتاده است. اول اینکه بر اساس بخشنامه گمرک، واردات پوشاک تنها از طریق نمایندگی‌های ثبت شده صورت می‌گیرد و از این پس افراد به‌ صورت شخصی نمی‌توانند اقدام به واردات پوشاک کنند که واقعا جای پرسش دارد که آیا ساز و کار لازم برای چنین تغییری در سیاست‌های تجاری کشور دیده شده است؟

وی افزود: دومین تغییر نیز این بود که طبق ماده 3 دستورالعمل ابلاغی وزیر، واردکنندگان و نمایندگان رسمی پوشاک ملزم شده‌اند که حداقل معادل 20 درصد ارزش ریالی واردات خود را در داخل کشور تولید کنند.

رئیس مجمع واردات اظهار داشت: این تولید باید از طرف شرکت خارجی یا نماینده‌اش، به صورت سرمایه‌گذاری مشترک با تولیدکننده داخلی یا برون‌سپاری یا سرمایه‌گذاری به تنهایی از سوی تولیدکننده خارجی در کشور صورت گیرد و علاوه برآن باید 50 درصد این مقدار هم باید به بازارهای هدف صادر شود.

وی تصریح کرد: ساماندهی یک حوزه و محدودسازی قاچاق حکم می‌کند که همه تلاش‌ها بر محوری استوار شود که سبب جذب سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های قانونی و شناسنامه‌دار شود، ولی واقعا آیا اجرای چنین دستوری، یعنی الزام واردکنندگان رسمی به تولید در داخل و صادرات، در مدت کوتاه امکان‌پذیر است؟ یا اینکه به فرار سرمایه‌ها دامن زده است؟

وی با اشاره به ضرورت لحاظ واقعیت‌های اجتناب‌ناپذیر تجارت خارجی، افزود: تردیدی نیست که قسمتی از مقررات ضروری و لازم است و کسی انتظار ندارد که بازار واردات پوشاک بی‌سامان و آشفته باشد، ولی نکته اینجا است که دستورالعمل‌ها باید امکان اجرایی و عملیاتی شدن داشته باشند و ابلاغ مقرراتی که ساز و کار اجرای آن پیاده‌سازی نشده، بیش از اینکه مفید واقع شود، سبب تحمیل بی‌انضباطی در بازار، هدر رفتن سرمایه تجار و جرم خیز شدن فضای تجارت خارجی می‌شود.

رئیس مجمع واردات بیان داشت: در حال حاضر شرایط برای واردکنندگان رسمی که نتوانسته‌اند چنین تعهدی را بپذیرند، فرایند ثبت سفارش انجام نمی‌شود و براین اساس این شرکت‌ها امکانی برای واردات قانونی کالاهای خود به ایران ندارند.

مناقبی گفت: همه از قاچاق در عذاب هستند، اما نتیجه برخوردهای غیرکارشناسی با این عذاب، محدودسازی واردات رسمی بوده است که نتیجه نه تنها فروکش کردن قاچاق نیست، بلکه شعله‌ور کردن آن است.

وی اضافه کرد: همه می‌دانیم که نیاز بازار، به هرحال باید به شکلی پاسخ داده شود، وقتی ثبت سفارش قفل شده و واردات رسمی متوقف شده، تصور می‌کنید که مصرف کننده، نیاز خود را از چه طریقی تامین می‌کند؟ آیا منتظر می‌نشیند تا سیاستگذاران تجارت خارجی، نتیجه تصمیمات غیرکارشناسی خود را ببینند و وضعیت را اصلاح کنند؟

رئیس مجمع واردات بیان داشت: وزیر صمت اعلام کرده است که واردات غیرقانونی پوشاک حدود 2.5 میلیارد دلار است، آیا قوانین غیر اجرایی و سخت‌گیرانه، مسبب و مشوق این حجم از واردات غیررسمی نیست؟ چه کسی باید پاسخگوی این شرایط باشد؟ واردکنندگان رسمی و قانونی یا سیاستگذاران و تصمیم‌گیران حوزه تجارت خارجی؟

وی افزود: آیا می‌توان از یک برند خارجی توقع داشت که به سرعت، خطوط تولیدی در ایران راه‌اندازی کند یا اینکه طرف مدت کوتاهی با تولیدکننده ایرانی مشارکت کند؟

مناقبی گفت: ما موضوع  قفل شدن ثبت سفارش پوشاک را در طول هفته گذشته با رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز مطرح کرده‌ایم و شرایط را تشریح کرده‌ایم و درخواست کرده‌ایم که این موضوع در یک کارگروه مشترک با حضور تشکل‌های مربوطه و مدیران دولتی مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس مجمع واردات افزود: واردکنندگان به دنبال القای واردات پوشاک یا حذف تولیدکنندگان داخلی نیستند، بلکه صرفا خواهان وضع قوانین شفاف و قابل اجرا هستند. قوانینی که به دور از شعارزدگی‌ها و غوغاسالاری‌ها، ابعاد مختلف تجارت خارجی و واقعیت‌های حاکم بر آن را به رسمیت بشناسد.