اقتصاد دستوری مدت هاست نخ نما شده است

 به نقل از پایگاه خبری نسیم اقتصاد، اینکه یکی از موانع تولید درکشور بالابودن نرخ سودهای بانکی است نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی می باشد دراین راستا حدود  یک هفته ای است که شورای پول و اعتبار مصوب کرد که سود بانکی کاهش یابد و بانک مرکزی نیز اخطارهای جدی به بانک ها داد که در صورت رعایت نکردن نرخ های مصوب با آن ها برخورد خواهد کرد اما آیا به راستی در صورت عدم مدیریت صحیح این قضیه چه بلایی بر سر دیگر بازارها خواهد آورد خود موضوع حائز اهمیتی است .

عضو اتاق بازرگانی ایران درخصوص کاهش نرخ سودهای بانکی گفت: اقتصاد با دستور جواب نمی دهد و اینکه سود را کاهش دهیم راه حل مناسبی برای رونق دراقتصاد کشور نخواهد بود چراکه ترفند های مختلفی برای دورزدن این قانون وجود دارد بنابراین به جای اقدامات دستوری بگذاریم بازار روند طبیعی خود را طی کند و درجریان عرضه و تقاضا مسیر خود را پیدا کند .

مجتبی بهاروند افزود: هیچ جای دنیا دولت به بانک دستور نمی دهد و عرضه و تقاضا تابع نبض بازار است و هیچ اقتصادی با دستور به رشد اقتصادی نرسیده است که ما انتظار معجزه داریم . درست است که نرخ پایین سود به نفع اقتصاد است ولی این اتقاق عملا صورت نمی گیرد .

او بیان کرد: بانکداری ما مانند بقیه دنیا عمل نمی کند ما سالهاست روند دستوری را پیش گرفته ایم و قطعا اقتصاد دستوری نخ نما شده و کاربردی ندارد .