دلار گزینه مطلوبی برای سرمایه‌گذاری نیست

ولی الله سیف در حاشیه جلسه امروز هیات دولت و در جمع خبرنگاران در مورد کاهش نرخ سود بانکی اظهار داشت: از ۱۱ شهریور بانک ها ملزم به رعایت دستورالعمل داخلی شده اند و کمیته نظارت از سوی بانک مرکزی نیز هر روزه بر عملکرد بانکها نظارت دارد.

وی با بیان اینکه عمومیتی در بین بانک ها در اجرای این دستورالعمل وجود دارد، گفت: تنها چند مورد تخلف وجود داشت که منجر به عزل رئیس شعبه شد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به نوسانات نرخ دلار گفت: قیمت دلار در شش ماهه اول سال تنها ۲.۱۸ درصد افزایش داشته که دامنه این نوسانات ماهیانه کمتر از ۵ درصد بوده است، لذا جای نگرانی نیست.

سیف ادامه داد: نرخ ارز مسیر طبیعی خود را طی می کند؛ نرخ ارز در پنج فروردین ۹۶ سه هزار و ۷۲۰ تومان بوده است. روز گذشته ارز با سه هزار و ۹۰۳ تومان بسته شد، این نرخ نشان دهنده افزایش ۲.۲ درصدی افزایش نرخ ارز در شش ماهه گذشته است که متوسط ماهانه آن نیم درصد بوده و طبیعی است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز دقت نظر دارد، تاکید کرد: سرمایه گذاری بر روی دلار جایگزین مناسبی برای سپرده های بانکی نیست، چرا که سپرده های بانکی به مراتب بازدهی بیشتری نسبت به دلار دارند؛ بنابراین دلار گزینه مطلوبی برای سرمایه گذاری نیست.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: دولت تمایلی به افزایش نرخ ارز ندارد و تمایل دولت نسبت به هر اقدامی است که منجر به ثبات شود.

وی ادامه داد: آرامش اقتصادی را دولت در چهار سال گذشته توانسته بر بازار حاکم کند که این ویژگی استمرار خواهد یافت که طبیعتا قابلیت پیش بینی در اقتصاد منجر به رشد صادرات و اشتغال خواهد شد.

سیف در خصوص پیش بینی اش در مورد کاهش یا افزایش نرخ ارز هم گفت: نرخ ارز روند طبیعی خود را طی می کند، کسی نمی تواند پیش بینی کند که در سرمایه گذاری روی دلار بیش از سپرده گذاری در بانک سود می برد، این تصور غلطی است و در بلندمدت ثابت شده است کسانی که در بانک سپرده گذاری می کنند از افزایش قیمت دلار جلوتر هستند لذا کسی که دلار را به عنوان عامل سرمایه گذاری انتخاب کند ضرر می کند.