ادعای ایجاد 700 هزار شغل در بهار 96 چه قدر باورکردنی است؟

سرانجام مرکز آمار در نیمه شهریورماه امسال گزارشی از نرخ رشد اقتصادی کشور در سه ماه اول سال ارائه کرد که اعداد و ارقام جالبی در آن به چشم می‌خورد. در این آمار که مربوط به بهار سال 96 بود رشد اقتصادی کشور بدون نفت 7 درصد و با نفت 6/5 درصد اعلام شد. علاوه بر این محمدباقر نوبخت از ایجاد 700 هزار شغل در همین مدت (بهار 96) خبر داده بود.
با این حال به نظر بهترین متر و معیار برای فهمیدن راستی و درستی این آمارها، خبر داشتن از نظر مردم در جامعه است. اگر واقعا رشد اقتصادی صورت گرفته باشد مردم بهتر از هر کس دیگری در جامعه آن را احساس می‌کنند. اگر طی سه ماه تنها 700 هزار شغل ایجاد شده باشد چه کسی بهتر از خیل زیاد بیکاران کشور که در هر خانه حداقل یکی یا دو مورد وجود دارند آن را می‌فهمند؟
بنابراین و با توجه به آمار مرکز آمار و سخنان مسئولان دولت می‌خواهیم نظر شما را درخصوص رشد اقتصادی شش ماه اول کشور بدانیم.
تابناک پرسیده است: چه میزان از رونق اقتصادی ایجاد شده در شش ماه اول سال در زندگی شما مشهود است؟ آیا آثار رشد اقتصادی برای شما ملموس است؟ آیا فرد بیکاری در نزدیکی‌های خود می‌شناسید که در شش ماه اول سال شاغل شده باشد؟
مخاطبان تابناک، دیدگاه خود را درباره خبر نوبخت و سؤال‌های این سایت ابراز کرده و از جمله نوشته‌اند:
- آنقدر زیاد که بیا و ببین. رونق اقتصادی داره از سر و کولمون بالا میره. آنقد درآمد داریم نمی‌دونیم چیکارش کنیم... برو عامو
رونق کجا بود؟
- رونق اقتصادی فقط یک شعار انتخاباتی بود که دوباره مردم رای بدن بهشون.
- فقط وعده پوچ و توخالی.
- بله من چند نفر رو میشناسم که بهشون تسهیلات دادن و شروع به کار کردن حالا اینکه این شغل‌ها دوام داشته باشه معلوم نیست.
- بله باور می‌کنیم، شتر هم پرواز می‌کند.
- نه. دروغ بزرگی که دولت میگه، دیگه هیچ وقت اعتمادی نمی‌کنم.
من الان بیکارم و در به در دنبال شغلم. میزان صحت حرف دولت رو میتونین توی جامعه ببینین. گرانی و تورم حتی تحریم تمام اینارو دولت باعثش شده.
- اگر این دولت گفت الان روزه بدونید قطعا شبه....
- باید اطلاعات شفاف باشه مثلا وقتی میگن 700 هزار شغل باید مشخص باشه کی؟ چه جوری؟ و کجا؟ و به چه صورتی صاحب شغل شده؟ وگرنه هر چی آمار بیاد کسی باور نمی‌کنه.
- شاید منظورشون دستفروش‌های روزافزون و وانت‌های فروش میوه و بساط‌هایی هست که گوشه و کنار شهر و توی پیاده‌رو‌ها رو پر کرده!
- امسال دستفروشی بیداد میکنه! واقعا به صورت انفجاری زیاد شده... اگه دستفروشی رو دولت شغل حساب کنه ما تو مملکت بیکار نداریم.
- بله که داریم می‌بینیم؟ مگه شما نمی‌بینید. همه گرفتار علافی و بی‌کاری هستیم و کلا پاتوقمون شده تابناک‌! البته با توجه به آماری که اینا از شاغلین می‌دهند، پس باید منظورشون 700 هزار نفر ساعت باشه نه شغل تمام وقت.
- من کارشناس اعتبارات بانک هستم و هر روزه پرونده شرکت‌های زیادی که برای درخواست وام مراجعه می‌کنند رو مطالعه می‌کنم. صورت‌های مالی‌شون رو تحلیل می‌کنم و مسائلی از این دست.
با قاطعیت به شما می‌گم از سال 93 تا الان هر چی روند شرکت‌ها رو بررسی می‌کنم، همگی نزولی هستند.
مبلغ فروش شرکت‌ها کم شده و تعداد پرسنل‌شون هم سال به سال کمتر شده.
من اینا‌رو دارم هر روز و با مدارک و مستندات کامل می‌بینم.
- نه نظر من رشد اقتصادی در شش ماه اول برای اقوام و خویشان و دوستان بالاتر از انتظار ایشان و برای مابقی مردم با ارزان کردن قیمت سماق و زرشک همه در حال کار مکیدن سماق و خوردن آب زرشک روزی می‌گذرانند.
- آقای روحانی چند روز بعد از اعلام آمار وقتی درگفت‌وگوی ویژه خبری گفت ما با تلگرام شغل ایجاد کردیم دیگه از این آمار تعجب نکردم. بقال سر محله که تو تلگرام تبلیغ کرده می‌کند ما شغل ایجاد کردیم.
- جالب اینه که بیشتر مخاطبان تابناک طرفدار روحانی بودند و الان بعد از چند ماه این طور درباره دولت حرف می‌زنند.
- 700 تا شغلش رو آره ولی هزارتاشو نه
روغن اقتصادی مشهوده اما رونق خیر!
رشد در جهت منفی بلی مشهود است!
خیر، فقط یک داداشم شاغل هست که همین روزها بیکار خواهد شد!
- با زبون هفتصد میلیاردم میشه ایجاد کرد.
- به نظر میاد دولت تعداد اضافه شده‌ها به لیست‌های بیمه مالیاتی را به عنوان شاغلین جدید اضافه می‌کنه.
اما یه چیز هم باید در نظر گرفت.
آیا اخراجی‌های شرکت‌ها را هم در نظر می‌گیرد؟
این سؤال مهم است؟
پیشنهاد می‌شود تامین اجتماعی و مالیات بیاد آمار شفاف از اضافه شده‌ها و ریزش‌ها بده.
- ما که هرچی تو دوستان و فامیل می‌بینیم اگه مثلا کاسب بودن یا مغازه‌ای داشتن به ‌دلیل نبودن رونق و مشتری ورشکست شدن و کاسبیشون رو جمع کردن و بیکار شدن. نمی‌دونم چطوره که این آمارهای رونق و اشتغال و چی و چی رو مسئولین می‌دن چرا مردم نمی‌تونن ببینن. قصه کشور ما شده قصه همون پادشاه داستان کریستین اندرسون.
- روی کاغذ 700 میلیون هم می‌شه ادعا کرد ولی واقعیت به 7 هزار هم نمی‌رسه!
خیلی جست‌وجو کردم تا نیمه پر لیوان را ببینم ولی ندیدم‌!!
- بنده خودم کارشناس ارشد برق. هرجا رفتم یا سابقه کار ازم خواستن یا یه پارتی گردن کلفت. الانم بیکارم.
- من از رئیس‌جمهور می‌پرسم شما با کدام کارخانه تولیدی می‌خواهید چنین کاری انجام دهید.
- حرف زدن کاری نداره اما در عمل باید دید اینها چکار می‌کنند دوره قبل که فقط و فقط حرف زدن عمل صفر بوده.