اختلاف 7 میلیون تومانی قیمت یک خودرو از کارخانه تا بازار

سعید مؤتمنی اظهار داشت: در حال حاضر قیمت کارخانه‌ای رنو استپ‌وی دنده اتوماتیک 55 میلیون و 700 هزار تومان است اما این خودرو در بازار با قیمت 63 میلیون تومان به فروش می‌رسد که شاهد اختلاف قیمت 7 میلیون و 300 هزار تومانی برای این خودرو هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حواله‌های مربوط به تحویل ساندرو استپ‌وی در ماه جاری توسط نمایندگی‌های سایپا صلح می‌شود، گفت: حواله‌های تحویل یک ماهه این خودرو با قیمت 62 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه پیش‌ فروش خودرو باعث ایجاد فساد در بازار می‌شود و خودروسازان ابتدا باید خودرو را تولید کنند، سپس نسبت به فروش آن اقدام کنند، افزود: پیش‌ فروش خودرو باعث ایجاد اختلاف قیمت در بازار می‌شود و فقط برای برخی افراد رانت و سود به همراه دارد.

به گفته مؤتمنی، وقتی خودروسازان برای پیش‌فروش خودرو اقدام می‌کنند در واقع به دنبال کسب منافع هستند و به حقوق مصرف‌کننده فکر نمی‌کنند، زیرا می‌خواهند از طریق تقویت بازار دونرخی، هزینه‌های خود را جبران کنند.

وی تصریح کرد: زمانی که شرکت‌های خودروساز می‌خواهند برای پیش‌فروش خودرو اقدام کنند، ابتدا قیمت آن خودرو را از طریق کاهش عرضه در بازار، افزایش می‌دهند و سپس مردم را به خرید در طرح‌های پیش‌فروش تحریک می‌کنند.

وی با بیان اینکه در پیش‌ فروش ساندرو استپ‌وی مردم عادی نتوانستند ثبت‌نامی انجام دهند، گفت: این خریدها توسط یکسری افراد خاص انجام شد که حالا سود حاصل از بازار دو نرخی نصیب آنها می‌شود و سازمان حمایت نیز بر این مسئله نظارتی ندارد.

رئیس‌اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در ادامه با‌اشاره به برنامه‌ریزی ایران‌ خودرو برای افزایش قیمت برخی محصولاتش، گفت: شرکت عرضه این محصولات را کاهش داده تا بازار را تحریک کند و بعد از آن، قیمت کارخانه‌ای خودروها را افزایش دهد.

به گفته وی، پژو 405 بنزینی مدل GLX، پژو 405 بنزینی مدل SLX، پژو 206 تیپ 5 و پژو 206 صندوق‌دار از جمله خودروهایی هستند که ایران‌‌خودرو به دنبال افزایش قیمت آنها است و در حال حاضر عرضه این خودروها به بازار محدود شده است. وی تصریح کرد: همچنین سمند LX سال بنزینی و سمند LX بنزینی EF7 و رانا LX از دیگر خودروهایی هستند که ایران‌ خودرو آنها را در صف افزایش قیمت قرار داده است.