این پرتقال ها را اصلا نخرید

محمد رضا شعبانی مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران ، با انتقاد از عرضه پرتقال رنگ شده به بازار اظهار کرد: باغداران برای جلوگیری از بروز سرمای شدید و برف احتمالی اقدام به برداشت زودهنگام محصول کردند که این امر اختلالاتی در بازار ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه حداقل زمان برداشت پرتقال جهت ذخیره و انبار در مازندران 20 آبان ماه است، افزود: البته پرتقال با کیفیت جهت عرضه به بازار باید از ابتدای آذر ماه صورت گیرد تا از طعم و کیفیت و مزه مناسبی برخوردار باشند.

به گفته شعبانی برداشت پرتقال 45 روز زودتر از موعد تنها موجب شده که عده ای دلال پس از رنگ آمیزی با قیمت های گزافی محصول را در بازار عرضه کنند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران ادامه داد: افراد پس از  خرید و مصرف این پرتقال های بی  طعم و کیفیت رنگ شده، شکایات خود را به اتحادیه مطرح کردند و از آن جاکه برخلاف سایر کشورها، اتحادیه ها ابزاری برای جلوگیری از سودجویی دلالان در اختیار ندارند، بنابراین از متولیان امر تقاضا داریم که  از عرضه این پرتقال ها در سطح بازار جلوگیری کنند، چراکه مصرف کنندگان به سبب وقوع سرمای هفته اخیر در استان نگران یخ زدگی پرتقال ها هستند .

وی  برداشت زودهنگام باغداران در پی ترس از وقوع سرما و یخبندان امری نادرست دانست و گفت: وقوع عوامل طبیعی در همه جای دنیا اتفاق می افتد و برداشت زودهنگام و عرضه پرتقال های نارس به بازار در جهت ترس از وقوع سرما و خسارت استدلال نادرستی است، چرا که ضربه مهلکی به تولید وارد می شود.

 اجرای بیمه کارآمد محصولات کشاورزی، تنها مرهم باغداران

این مقام مسوول ادامه داد: علی رغم اطلاع رسانی رسانه ها مبنی بر جلوگیری از خرید میوه های رنگ و لعاب دار ، برخی افراد نسبت به خرید این میوه ها تمایل دارند .

وی در پاسخ به این سوال که امکان کاهش خسارت ناشی از وقوع سرما و یخبندان باغداران وجود دارد، تصریح کرد: با به کارگیری تمامی توان علمی و تجربی و اقداماتی نظیر اصلاح تغذیه  تنها یک تا دو درصد می توان سرما را کنترل کرد.

شعبانی با انتقاد از نبود بیمه کارآمد در بخش گفت: با توجه به آنکه با وقوع سرما و یخبندان نمی توان مقابله کرد ، از مسوولان امر تقاضا داریم که برای آسودگی خاطر باغداران تمامی محصولات آنها را تحت پوشش بیمه کارآمد قرار دهند.