وقتی نانوایان خواستار واردات گندم هستند

آخرین بار آذر ماه سال 89 بود که اصلاح قیمت نان کلید خورد و نان رسما گران شد.

با وجود آنکه مسوولان امر با افزایش قیمت نان قول بهبود کیفیت را دادند اما با گذشت چند ماه به مرور از کیفیت نان کاسته شد و کار را به جایی رساند که نانوایان مجددا بر افزایش قیمت پافشاری می کنند، چرا که در پی بالا رفتن هزینه ها می گویند چاره ای جز کاهش وزن چانه ندارند.

البته ناگفته نماند که در چند روز گذشته یزدان سیف معاون وزیر جهاد کشاورزی از بالارفتن کیفیت آرد و نان در کشور خبر داد و گفت: با وجود آنکه در سال 96 واردات گندم نداشتیم اما کیفیت نان از 82 به 84 ارتقا یافت در حالیکه رییس اتحادیه نان های حجیم در پی گلایه و شکایات مردم از کاهش کیفیت نان خواستار واردات گندم با کیفیت و اختلاط آن با تولید داخل شدند.

محمد جواد کرمی رییس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، واردات گندم را امری ضروری دانست و گفت: اگرچه کیفیت نان های صنعتی استان تهران در مقایسه با  سال های گذشته به سبب برخورداری از تکنولوژی بالا، نیروهای آموزش دیده و کیفیت بالای آرد بهبود یافته اما در مجموع نسبت به سال های که اختلاط گندم داخلی و خارجی صورت می گرفت، کاهش یافته است.

وی افزود: با توجه به گلایه های نانوایان و مردم مبنی بر کاهش کیفیت نان، بازرگانی دولتی باید جهت کاهش ضایعات اقدام به واردات گندم و اختلاط با گندم داخلی کند.

کرمی با بیان اینکه آرد داخلی  از پروتئین بالایی برای نان های صنعتی برخوردار نیست، گفت: حداقل استاندارد پروتئین گندم مورد نیاز برای نان های حجیم 13.5 بوده در حالیکه بالاترین پروتئین گندم داخلی 11 تا 11.5 است.

رییس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی تصریح کرد: با توجه به گلایه های مکرر از کیفیت پایین نان، نانوایان درخواست خود جهت واردات گندم را به بازرگانی دولتی اعلام کردند در حالیکه مدیرعامل این  شرکت به جای واردات با صحبت هایی نظیر کیفیت بالای گندم داخلی صورت مسئله را پاک می کند.

*** نیازی به واردات گندم نداریم

 عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکه گندم تولید داخل از کیفیت مناسبی برخوردار است، اظهار کرد: برای پخت نان در کشورهای توسعه یافته از تکنولوژی روز استفاده می شود  در حالیکه در کشور ما نظارتی بر پخت نان صورت نمی گیرد.

وی با انتقاد از اینکه برای تهیه خمیر زمان تخمین رعایت نمی شود، افزود: با وجود آنکه نبود تکنولوژی و روش نادرست پخت از جمله مشکلات کاهش کیفیت و افزایش ضایعات نان به شمار می رود از مسوولان وزارت صنعت انتظار می رود که نظارت بیشتری بر نانوایی ها داشته باشند.

پاپی زاده با اشاره به اینکه نیازی به واردات گندم نداریم، بیان کرد: با توجه به پروتئین و گلوتن کافی گندم داخل ضرورتی مبنی بر واردات به لحاظ کیفی وجود ندارد و تنها جهت افزایش کیفیت باید گندم پروتئین بالا گلستان و فارس با گندم سایر استان ها ادغام شود.

به گفته عضو کمیسیون کشاورزی گلوتن تنها فاکتور لازم برای پخت نان نیست بلکه پیش مقدمه ای برای انجام مراحل حیاتی از جمله تخمین آرد به شمار می رود.